Doktorské studium na chemické sekci

Analytická chemie

Analytická chemie spojuje chemické disciplíny, fyziku, biologii, teorii informace a technické obory. Poskytuje informace o identitě, struktuře a množství složek v přírodních i umělých objektech a jejich distribuci. Spolupracuje s dalšími přírodními vědami při zkoumání vztahů mezi chemickým složením a vlastnostmi látek. Je to multidisciplinární obor zdůrazňující týmovou práci. Vyžaduje znalosti z obecné a fyzikální chemie, fyziky, matematiky, anorganické a organické chemie, biochemie a moderních analytických metod.

Anorganická chemie

Anorganická chemie je multidisciplinární obor s hlavními směry "Chemie materiálů", "Koordinační a bioanorganická chemie" a "Organokovová chemie a katalýza". Chemie materiálů se zaměřuje na syntézu a aplikace moderních materiálů. Koordinační a bioanorganická chemie se zabývá syntézou makrocyklických ligandů a jejich komplexů a použití těchto látek v medicíně. Výzkum zahrnuje také vývoj fotoaktivních materiálů. Chemie organokovová a katalýza se zaměřuje na syntézu nových organoprvkových sloučenin a jejich aplikace v katalýze prakticky významných reakcí.

Biochemie

Studenti jsou školeni ve všech oblastech biochemie, včetně bioenergetiky, enzymologie, molekulární biologie, chemie a struktury proteinů, imunochemie, xenobiochemie a metabolických procesů. Výuka probíhá formou účasti na vědeckých projektech, hlavně na katedře biochemie UK PřF a ve spolupráci s výzkumnými ústavy AV ČR a dalšími laboratořemi. Studium končí jazykovým certifikátem z angličtiny, státní doktorskou zkouškou z biochemie a obhajobou disertační práce s publikací v mezinárodním časopise. Program je uskutečňován bez specializace.

Didaktika chemie

Doktorské studium poskytuje integrované vzdělání, které umožňuje absolventům provádět koncepční a výzkumnou činnost v chemickém vzdělávání na základě vysoké erudovanosti. Absolventi budou připraveni na samostatnou vědeckou, pedagogickou a řídící práci. Uplatnění najdou na didaktických pracovištích VŠ připravujících učitele chemie, ve výzkumných ústavech MŠMT a institucích zaměřených na vzdělávání a výzkum v oblasti chemického nebo přírodovědného vzdělávání.

Fyzikální chemie

Doktorské studium je organizováno katedrou fyzikální a makromolekulární chemie ve spolupráci s chemickými ústavy AV ČR, pokrývající fyzikální chemii, biofyzikální chemii a chemickou fyziku. Moderní oblasti zahrnují dynamiku a kinetiku fyzikálních a chemických procesů, statistickou termodynamiku tekutin a polymerů, moderní elektromigrační separační metody a biofyzikální chemii. Program reflektuje globální trendy a potřeby výzkumných pracovišť a průmyslu v ČR a EU.

Makromolekulární chemie

Doktorské studium organizuje katedra fyzikální a makromolekulární chemie ve spolupráci s Ústavem makromolekulární chemie AV ČR v Praze. Program pokrývá makromolekulární chemii včetně biopolymerů a fyzikální chemie polymerů. Studenti se mohou věnovat experimentálním problémům, jako je syntéza polymerů, asociační procesy, degradace polymerů a struktura polovodivých polymerů, nebo teoretickým studiím a simulacím. Program reflektuje moderní trendy a potřeby pracovního trhu.

Modelování chemických vlastností nano- a biostruktur

Doktorské studium organizuje katedra fyzikální a makromolekulární chemie ve spolupráci s Ústavem organické chemie a biochemie AV ČR a Ústavem fyzikální chemie Jaroslava Heyrovského AV ČR. Program pokrývá výpočetní chemii, kvantovou chemii a molekulární modelování, zaměřený na biomakromolekuly a komplexní molekulární systémy.

Organická chemie

Organická chemie se zabývá izolací, syntézou určováním struktury organických sloučenin a studiem vztahů mezi strukturou a vlastnostmi organických látek s využitím chemických i fyzikálních metod.