Aktuální termín pro podávání žádostí je uzavřen. Žádosti bude opět možné podávat v první polovině kalendářního roku 2025. 


Partnerství mezi vysokými a středními školami je nezbytným předpokladem efektivního přenosu znalostí a zkušeností mezi oběma typy institucí. Spolupráce sekundárního a terciárního sektoru vzdělávání je zvláště významná při přípravě budoucích učitelů, podpoře mimořádně talentovaných žáků i při realizaci projektů celoživotního vzdělávání pedagogů z praxe. Přírodovědecká fakulta Univerzity Karlovy si je dobře vědoma potřeby úzké spolupráce mezi fakultou a školami. Vybraným, mimořádně kvalitním, středním školám proto propůjčuje titul „fakultní škola“.

Fakultní školy se stávají partnery fakulty při zajištění kvalitního vzdělávání studentů bakalářských, magisterských a doktorských studijních programů, zejména studijních programů učitelského zaměření. Pedagogové a žáci fakultních škol získávají partnerstvím školy s fakultou možnost nadstandardního přístupu k informacím a vzdělávacím programům realizovaným fakultou. Pedagogové se se svými zkušenostmi stávají partnery kateder a výzkumných týmů podílejících se na přípravě budoucích učitelů a realizujících výzkum v oblasti přírodovědného vzdělávání a oborových didaktik. Spolupráce s fakultou navíc fakultní škole usnadňuje získávání nových kvalitních vyučujících pro výuku přírodovědných předmětů.

Titul fakultní škola propůjčuje děkan PřF UK vybraným školám vždy na dobu 5 let.

 


Akce pro fakultní školy

Přírodovědecká fakulta pravidelně připravuje akce, na které jsou srdečně zváni žáci, pedagogové i vedoucí pracovníci fakultních škol. Akce mohou být celofakultního i oborově specifického rázu. Jedná se například o:

 

Nároky na fakultní školy

Fakultní školy Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy se vyznačují vysokou kvalitou přípravy žáků a zvýšeným důrazem na kvalitu výuky přírodovědných oborů (biologie, geografie, geologie a chemie).

Fakultní školy především splňují tato kritéria:

  1. Ve škole by se měla realizovat kvalitní výuka přírodovědných předmětů. Výuku těchto předmětů zajišťují kvalifikovaní a kreativní pedagogové příslušných aprobací. Výsledkem této kvalitní výuky by měl být vyšší zájem žáků o studium přírodovědných předmětů.
  2. Výuka přírodovědných předmětů ve škole by měla být kvalitní po stránce obsahové, z hlediska uplatňování moderních forem a metod výuky, i po stránce materiálního a technického zabezpečení.
  3. Kvalita výuky na škole se projevuje mimo jiné v úspěšnosti žáků školy v předmětových soutěžích z přírodovědných oborů a v přijetí absolventů školy ke studiu na vysokých školách.
  4. Vedení školy a jednotliví pedagogové aktivně komunikují s pracovišti fakulty a při pedagogických praxích také s praktikujícími studenty fakulty.
  5. Vedení školy a jednotliví pedagogové se aktivně podílejí na přípravě budoucích učitelů, umožňují realizaci pedagogických praxí (hospitace, výukové hodiny), spolupracují s pracovišti fakulty na přípravě a realizaci seminářů pro studenty učitelství, na poskytování konzultací či na tvorbě výukových materiálů a umožňují ve škole provádět výzkumné aktivity fakultních kateder a výzkumných týmů.

 

Jak se stát fakultní školou?

Podmínky pro udělení titulu fakultní školy:

  • uvedeny v Opatření děkana č. 16/2020
    • kvalitní výuka alespoň 2 přírodovědných předmětů, realizována kvalifikovanými a kreativními pedagogy příslušných aprobací
    • výuka kvalitní po stránce obsahové, metodické i materiální
    • úspěšnost žáků v přírodovědných předmětových soutěžích (olympiády, SOČ aj.)
    • zájem školy na dobré komunikaci s fakultou a jejími pracovišti
    • aktivní spolupráce školy na realizaci pedagogických praxí
  • flexibilita a individuální posuzování v rámci podmínek (např. s ohledem na rozdílné typy škol)
  • klíčové podmínky pro všechny školy:
    • aktivní zájem škol o titul Fakultní školy PřF UK
    • existující funkční spolupráce s PřF UK


Postup výběru nových uchazečů o titul Fakultní škola PřF UK a časový harmonogram:

  1. návrhy: škola, která má zájem o titul Fakultní škola PřF UK vyplní  evaluační dotazník
    • průběžně během akademického roku, nejpozději však do 16. října daného roku
  2. posuzování návrhů a doporučení: komise sestavená z členů didaktických pracovišť či skupin každé sekce; složení trvalé komise následující (do odvolání):
    Sekce biologie: RNDr. Irena Chlebounová, RNDr. Jan Mourek, Ph.D.
    Sekce chemie: RNDr. Eva Stratilová Urválková, Ph.D., doc. RNDr. Václav Martínek, Ph.D.

    Sekce geologie: doc. RNDr. Václav Kachlík, Csc., RNDr. Dobroslav Matějka, CSc.
    Sekce geografie: RNDr. Martin Hanus, Ph.D., doc. RNDr. Miroslav Marada, Ph.D., doc. RNDr. Dana Řezníčková, Ph.D.
    Ústav pro životní prostředí: RNDr. Jolana Tátosová, Ph.D.
    • do 9. listopadu daného roku
  3. schvalování doporučených návrhů: děkan a kolegium děkana PřF UK 
    • do 30. listopadu daného roku
  4. informování škol: Oddělení vnějších vztahů PřF UK 
    • do 21. prosince daného roku
  5. jmenování nově schválených fakultních škol: děkan PřF UK 
    • při setkání se zástupci dotčených škol během Dne otevřených dveří PřF UK (zpravidla 3. týden v lednu následujícího roku po schvalovacím procesu)

V případě nejasností či dotazů prosím pište na adresu fakultni-skoly@natur.cuni.cz

 

Závazky PřF a fakultních škol

Získáním prestižního titulu „Fakultní škola PřF UK“ dochází k formalizaci spolupráce školy s fakultou, přičemž pro zdárný a oboustranně přínosný další rozvoj této spolupráce je nezbytné dodržovat níže uvedené závazky.

 

Závazky fakulty

  1. Fakulta podle požadavků fakultní školy poskytuje bezplatné konzultace pedagogům fakultní školy. Tyto konzultace přispívají k zajištění kvalitní výuky jak žáků fakultní školy, tak i budoucích učitelů – studentů příslušných studijních programů fakulty. Konzultace se poskytují nejčastěji prostřednictvím pracovišť fakulty, která zajišťují vzdělávání budoucích učitelů a garantují výuku oborových didaktik.
  2. Fakultní školy jsou pravidelně informovány o akcích pořádaných fakultou, např. o kurzech vzdělávacího charakteru, kurzech celoživotního vzdělávání učitelů nebo o kurzech pro žáky středních škol; jsou seznamovány také s novými poznatky v přírodovědných oborech i v jejich výuce – např. formou seminářů nebo metodických materiálů.
  3. Pedagogové fakultní školy participují na konzultacích a oponování kvalifikačních prací studentů fakulty a na projektech z oblasti přírodovědného vzdělávání.
  4. Fakultní školy mají možnost se registrovat v platformě Přírodovědci.cz, kde mohou využívat zvýhodněných podmínek, konkrétně možnost objednat zdarma 6 aktivit (oproti 2 pro nefakultní školy).

 

Závazky fakultní školy

  1. Fakultní škola umožňuje pedagogické praxe budoucích učitelů – studentů v aprobacích s biologií, chemií, geografií, geologií, a to na základě
    1. dohody o provedení práce uzavřené mezi fakultou a pedagogem školy, ve které bude sjednán rozsah a obsah praxe studenta;
    2. oznámení pedagogické praxe fakultou škole nejméně čtrnáct dnů předem, a to prostřednictvím datové schránky.
  2. Fakultní škola vytváří podmínky pro ověřování nových vyučovacích metod a forem práce, metodických postupů a pomůcek připravených v rámci výzkumné činnosti vysokoškolských učitelů a studentů fakulty.
  3. Fakultní škola dbá dobrého jména Univerzity Karlovy a její Přírodovědecké fakulty a v souvislosti s užíváním titulu fakultní škola postupuje v souladu s vnitřními předpisy univerzity (např. Zásady používání a ochrany znaku Univerzity Karlovy) a fakulty.
  4. Fakultní škola bezodkladně upozorní fakultu na skutečnosti, které významně mění podmínky, za kterých byl škole propůjčen titul „fakultní škola“.

 

Seznam fakultních škol

Seznam fakultních škol včetně kontaktů naleznete zde.