Převzato z The Computer Ethics Institute.
- Nepoužiješ počítače ke škodě jiného.
- Nebudeš ničivě zasahovat do práce druhých lidí.
- Nebudeš slídit v souborech jiných lidí.
- Nepoužiješ počítače ke krádeži.
- Nepoužiješ počítače pro křivé svědectví.
- Nepoužiješ nebo nepořídíš kopii softwaru, který jsi nezaplatil(a).
- Nepoužiješ neoprávněně počítačového zdroje jiných lidí.
- Nepřivlastníš si intelektuální dílo jiného.
- Budeš přemýšlet o společenských následcích programu, který jsi stvořil(a).
- Budeš používat počítače ohleduplně a s úctou.
Etika emailové komunikace
- předpokládej, že mail není bezpečný; tedy to, co bys nenapsal na pohlednici, nepiš ani
do e-mailu; na druhou stranu: u přišlého mailu se přesvědč, zda je od toho, od koho si
myslíš, že má být - respektuj autorská práva materiálů, které reprodukuješ
- nikdy neposílej řetězové dopisy; tato činnost je velmi tvrdě postihována
- nikdy také neposílej tzv. "spam"!; jde o zasílání nevyžádaných (většinou komerčních)
mailů na více adres najednou; toto je ještě přísněji trestáno než řetězové maily a navíc
jsi pak přidán na černé listiny antispamových organizací, takže Tvé maily budou
odmítány - zlaté pravidlo zní: buď konzervativní v tom, co posíláš a buď liberální v tom, co
přijmeš; nenech se vyprovokovat k horkokrevným debatám (tzv. "flame-wars") - je dobrý zvyk přehlédnout Subjecty všech e-mailů v příchozí poště, dříve než budeš na
ně po pořádku odpovídat; někdy se stává, že osoba, která po Tobě něco chtěla, poslala
mezitím další mail, kde je doplnění nebo že už to nepotřebuje apod.; také je dobré
ověřit si, zda jsi prvotní příjemce nebo jsi pouze dostal kopii - usnadni příjemci život: je dobré na konec dopisu připojit tzv. podpis (angl.
"signature"), kde je uvedeno, kdo jsi, nějaké kontakty na Tebe, včetně odpovědní
adresy; tento podpis by neměl být delší než asi 4 řádky - vždy měj na paměti, komu píšeš; někdy adresa směřuje na jednotlivce, někdy na
skupinu - nenechávej lidi v položce Kopie, pokud se konverzace změnila na debatu mezi Tebou a
příjemcem - neobtěžuj neznámé lidi s žádostmi o pomoc v obecných záležitostech; nemají na to čas
- měj na paměti, že lidé se kterými komunikuješ sídlí po celé zeměkouli a mají tedy jiný
čas; dej jim dost času na to, aby se vzbudili a mail si přečetli, než budeš předpokládat,
že mail jim nedošel či že na Tebe kašlou - měj na paměti, že příjemce může být člověk s jinou kulturou, jazykem či smyslem pro
humor než Ty; proto pozor na datumy, míry či zkratky; zvláště pozor na sarkasmus - nepoužívej VELKÁ písmena, vypadá to pak, že křičíš
- používej symboly pro zdůraznění, např. "To je *opravdu* dobrý nápad." či "Budu tam
_zítra_ v 8.00." - používej "smajlíky" (angl. "smileys") k vyjádření tónu hlasu, ale s mírou
- používej zaběhnuté zkratky - ušetříš si psaní; např. IMHO (angl. "In My
Humble/Honest Opinion", "Podle mého skromného názoru"), FYI (angl. "For Your
Information", "Pro Vaši informaci") nebo BTW (angl. "By The Way",
"Mimochodem"); ber přitom samozřejmě ohled na adresáta - zda jim bude rozumět - do Subjectu dej text, který odráží, o co v mailu jde
- pozor na používání slangu či místní hantýrky; obecně druhá strana tomu nemusí
rozumět - cena za doručení e-mailu je (v průměru) vyrovnána rovností odesílatele i příjemce;
obě strany to stojí také přenosové pásmo sítě, místo na disku či využití procesoru; to je
základní ekonomický důvod, proč jsou nevyžádané reklamní e-maily nevítané (a často
i zakázané) - pokud Tvůj mail-server umí automaticky e-mail přeposlat na Tebou určenou adresu
jinam (tzv. "forwarding"), dej pozor, aby se takto mail nedostal do nekonečného cyklu
tím, že si jej budou servery předávat dál a dál