Převzato z The Computer Ethics Institute.

  1. Nepoužiješ počítače ke škodě jiného.
  2. Nebudeš ničivě zasahovat do práce druhých lidí.
  3. Nebudeš slídit v souborech jiných lidí.
  4. Nepoužiješ počítače ke krádeži.
  5. Nepoužiješ počítače pro křivé svědectví.
  6. Nepoužiješ nebo nepořídíš kopii softwaru, který jsi nezaplatil(a).
  7. Nepoužiješ neoprávněně počítačového zdroje jiných lidí.
  8. Nepřivlastníš si intelektuální dílo jiného.
  9. Budeš přemýšlet o společenských následcích programu, který jsi stvořil(a).
  10. Budeš používat počítače ohleduplně a s úctou.

Etika emailové komunikace

  • předpokládej, že mail není bezpečný; tedy to, co bys nenapsal na pohlednici, nepiš ani
    do e-mailu; na druhou stranu: u přišlého mailu se přesvědč, zda je od toho, od koho si 
    myslíš, že má být
  • respektuj autorská práva materiálů, které reprodukuješ
  • nikdy neposílej řetězové dopisy; tato činnost je velmi tvrdě postihována
  • nikdy také neposílej tzv. "spam"!; jde o zasílání nevyžádaných (většinou komerčních)
    mailů na více adres najednou; toto je ještě přísněji trestáno než řetězové maily a navíc
    jsi pak přidán na černé listiny antispamových organizací, takže Tvé maily budou
    odmítány
  • zlaté pravidlo zní: buď konzervativní v tom, co posíláš a buď liberální v tom, co 
    přijmeš; nenech se vyprovokovat k horkokrevným debatám (tzv. "flame-wars")
  • je dobrý zvyk přehlédnout Subjecty všech e-mailů v příchozí poště, dříve než budeš na 
    ně po pořádku odpovídat; někdy se stává, že osoba, která po Tobě něco chtěla, poslala
    mezitím další mail, kde je doplnění nebo že už to nepotřebuje apod.; také je dobré
    ověřit si, zda jsi prvotní příjemce nebo jsi pouze dostal kopii
  • usnadni příjemci život: je dobré na konec dopisu připojit tzv. podpis (angl.
    "signature"), kde je uvedeno, kdo jsi, nějaké kontakty na Tebe, včetně odpovědní
    adresy; tento podpis by neměl být delší než asi 4 řádky
  • vždy měj na paměti, komu píšeš; někdy adresa směřuje na jednotlivce, někdy na 
    skupinu
  • nenechávej lidi v položce Kopie, pokud se konverzace změnila na debatu mezi Tebou a 
    příjemcem
  • neobtěžuj neznámé lidi s žádostmi o pomoc v obecných záležitostech; nemají na to čas
  • měj na paměti, že lidé se kterými komunikuješ sídlí po celé zeměkouli a mají tedy jiný
    čas; dej jim dost času na to, aby se vzbudili a mail si přečetli, než budeš předpokládat,
    že mail jim nedošel či že na Tebe kašlou
  • měj na paměti, že příjemce může být člověk s jinou kulturou, jazykem či smyslem pro
    humor než Ty; proto pozor na datumy, míry či zkratky; zvláště pozor na sarkasmus
  • nepoužívej VELKÁ písmena, vypadá to pak, že křičíš
  • používej symboly pro zdůraznění, např. "To je *opravdu* dobrý nápad." či "Budu tam
    _zítra_ v 8.00."
  • používej "smajlíky" (angl. "smileys") k vyjádření tónu hlasu, ale s mírou
  • používej zaběhnuté zkratky - ušetříš si psaní; např. IMHO (angl. "In My 
    Humble/Honest Opinion", "Podle mého skromného názoru"), FYI (angl. "For Your
    Information", "Pro Vaši informaci") nebo BTW (angl. "By The Way",
    "Mimochodem"); ber přitom samozřejmě ohled na adresáta - zda jim bude rozumět
  • do Subjectu dej text, který odráží, o co v mailu jde
  • pozor na používání slangu či místní hantýrky; obecně druhá strana tomu nemusí
    rozumět
  • cena za doručení e-mailu je (v průměru) vyrovnána rovností odesílatele i příjemce;
    obě strany to stojí také přenosové pásmo sítě, místo na disku či využití procesoru; to je
    základní ekonomický důvod, proč jsou nevyžádané reklamní e-maily nevítané (a často
    i zakázané)
  • pokud Tvůj mail-server umí automaticky e-mail přeposlat na Tebou určenou adresu
    jinam (tzv. "forwarding"), dej pozor, aby se takto mail nedostal do nekonečného cyklu
    tím, že si jej budou servery předávat dál a dál