Řízení ke jmenování profesorem v oborech akreditovaných na PřF UK se řídí Řádem habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem Univerzity Karlovy a dále stejnojmenným předpisem Přírodovědecké fakulty.
Pro zahájení řízení je třeba předložit následující dokumenty v elektronické podobě a zároveň v příslušném počtu výtisků, opatřených datem a podpisem uchazeče (pokud není uvedeno jinak). Detailní instrukce jsou uvedeny níže. Vzory klíčových dokumentů jsou k dispozici zde.
Co je třeba předložit:
- Žádost uchazeče o zahájení řízení ke jmenování profesorem adresovaná děkanovi fakulty s uvedením oboru a směru (1×)
-
Originály doporučujících dopisů alespoň od dvou profesorů téhož nebo příbuzného oboru pokud možno z různých zemí, nebo návrh děkana fakulty, případně rektora univerzity. Možno připojit i další doporučující dopisy významných odborníků v oboru jmenování, kteří v případě, že nepůsobí na univerzitách, nemusí být profesory. Doporučující dopisy nebo návrh děkana (rektora) musí hodnotit celou vědeckou činnost uchazeče a definovat jeho přínos pro obor jmenovacího řízení (1×)
- Strukturovaný odborný životopis, dle běžných zvyklostí příslušného oboru (6×)
- Úplný výkaz pedagogické činnosti uchazeče nejméně za posledních pět let (potvrzený vedoucím katedry nebo jiným relevantním nadřízeným) dle závazného vzoru (6×)
- Uchazečovo stručné vyjádření k přispění jeho pedagogické činnosti k rozvoji oboru, inovacím ve výuce a představám o jeho dalším působení v daném oboru-platí pro řízení zahájená po 1.5.2023 (6×)
- Úplná strukturovaná bibliografie uchazeče dle závazného vzoru (s uvedením IF u periodik, kde existuje) Předepsané členění publikací je uvedeno v Kriteriích pro habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem na Univerzitě Karlově (zveřejněno na stránkách odd. podpory vědy – akademické kvalifikace – platné předpisy) (6×)
- Seznam citací prací dle databáze WOS (případně dle SCOPUS eventuálně jiné). Doložen bude kopií příslušných stránek z WOS (6×)
- Nejvýznamnější práce. Bude uvedeno pět nejvýznamnějších prací uchazeče se stručnými charakteristikami jejich významu a přínosu pro rozvoj oboru. (6×)
- Podklady pro zhodnocení zahraničních zkušeností, výchovy vědeckých pracovníků, řešení grantů a výzkumných úkolů a jejich výsledků (včetně řešení grantů) - přehled absolvovaných zahraničních vědeckých a odborných stáží. Data a délka pobytů ve formě zahraničního studia nebo stáží (neuvádět účast na konferencích). Uvádí se pobyty v délce 1 měsíc a vic. (6×)
- Vyplněný uchazečem Podklad pro Stanovisko komise ke jmenování profesorem (pouze v elektronické podobě).
- Úředně ověřené kopie diplomu o absolvování vysoké školy a dalších diplomů/dekretů dokládajících udělení akademických titulů (1×) (jde o diplomy dokládající tituly uváděné na dekretu – o ukončeném magisterském studiu nebo rigorózním řízení, o ukončeném doktorském studiu nebo jeho ekvivalentu, případně další relevantní dekrety – např. o studiu na další VŠ. Doklad o habilitaci. (Oveřené kopie diplomů dokládá každý uchazeč, a to bez výjimky.)
Uchazeči, kteří nejsou zaměstnáni na PřF UK, dále dokládají následující podklady:
- Doklad o praxi (potvrzení o zaměstnání) (1×)
Uchazeči, kteří dokládájí kopie diplomů ze zahraničí, musejí dodat k ověřenému diplomu:
- Nostrifikace – doklad o uznání zahraničního vzdělání (1×) Více informací naleznete zde.
Podklady k řízení ke jmenování profesorem se odevzdávájí na Oddělení podpory vědy.
Kontaktní osoba:
Bc. Nicole Bradfordová
Albertov 6, 3. patro, dveře 312
telefon: 221 951 161
e-mail: bradforn@natur.cuni.cz
Detailní instrukce k vypracování jednotlivých podkladů
pro zahájení řízení ke jmenování:
- Strukturovaný odborný životopis se dodává dle běžných zvyklostí oboru. Neměly by chybět informace poskytující obraz o mezinárodním přesahu aktivit uchazeče. Detaily o jednotlivých publikacích a řešených grantech by neměly být součástí životopisu, uvádějí se v dokumentu se strukturovanou bibliografií.
- Úplný výkaz pedagogické činnosti uchazeče nejméně za posledních pět let – pedagogickou praxi je nutno uvádět dle přeloženého vzoru, v případech hodných zřetele lze doložit i údaje starší pěti let. Pokud uchazeč pedagogicky působí nebo působil významnou měrou na více fakultách či vysokých školách, je vhodné tyto podklady doložit zvlášť. Výkazy je nutno nechat potvrdit vedoucím katedry nebo jiným relevantním nadřízeným. Seznam školených studentů může zahrnovat ty studenty, u nichž byl uchazeč v roli školitele, případně formálně jmenovaného konzultanta.
Sumární počty hodin přímé výuky a počty školených studentů se vyplňují do dokumentu „Podklad pro Stanovisko habilitační komise”; konzultace se do počtu hodin přímé výuky nezapočítávají. - Úplná strukturovaná bibliografie uchazeče (s uvedením impaktního faktoru u periodik, kde existuje - uvádějte buď poslední známou hodnotu IF (standardní dvouletou hodnotu) nebo hodnotu platnou v době publikace; z textu musí být zřejmé, o jakou hodnotu se jedná. V případě řešení grantů se uvádí pouze ty, kde byl uchazeč ve formální roli řešitele či spoluřešitele, případně garanta; členství v řešitelském týmu se neuvádí.
Pokud je uchazeč vysoce aktivní na konferencích nebo je často zván k přednášení na zahraničních institucích, není nutno jednotlivé příspěvky vypisovat v bibliografii. Je ale vhodné uvést zde nebo v životopise základní shrnující informace o těchto aktivitách, případně výběr reprezentativních účastí. Vyžádané přednášky na významných konferencích by měly být uvedeny v každém případě. - Přehled citovanosti prací dle Web of Science Core Collection – preferováno je využití nástroje „Citation Report“; pokud jsou významně citovány práce nexindexované na WoS, lze využít nástroj „Cited Reference Search“. Ve výjimečných případech, zejména humanitně zaměřeného výzkumu, lze předkládat citovanost dle SCOPUS, případně dalších zdrojů. Citovanost se doloží kopií příslušných stránek z bibliometrických databází (exportem do PDF), z nichž musí být zřejmá citovanost jednotlivých prací (souhrnná stránka uvádějící celkový počet citací autora není dostatečným podkladem).
V případě citovanosti dle Web of Science lze předložit jednotlivé stránky Citation Report (po 10 záznamech), případně první stranu se souhrnem citovanosti a prvními deseti záznamy, spolu s výsledky hledání publikací uchazeče, seřazenými dle citovanosti (zde lze najednou zobrazit až 50 záznamů). - Podklady pro zhodnocení zahraničních zkušeností, výchovy vědeckých pracovníků, řešení grantů a výzkumných úkolů a jejich výsledků. Seznam absolvovaných vědeckých, odborných zahraničních stáží – uvedena by měly být data a délka pobytů ve formě zahraničního studia nebo stáží; neuvádět účast na konferencích, krátkodobé terénní sběry apod.)
- Nejvýznamnější práce uchazeče – výběr pěti nejvýznamnějších prací uchazeče se stručnými charakteristikami jejich významu a přínosu pro rozvoj oboru. Klíčovými kritérii výběru by měla být role uchazeče při vzniku práce (jež by měla být ze zdůvodnění zřejmá) a význam práce, nikoli pouze scientometrické údaje.
- Podklad pro Stanovisko habilitační komise – údaje v tomto dokumentu musí odpovídat detailním podkladům doloženým v ostatních dokumentech.
Poplatek za úkony spojené s řízením ke jmenování profesorem
Dle Řádu habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem Univerzity Karlovy je stanoven pro uchazeče poplatek za úkony spojené s řízením ke jmenováním profesorem ve výši 5 000 Kč. Tento poplatek je třeba uhradit do 30 dnů od schválení habilitační komise bezhotovostním převodem s následujícími platebními údaji:
číslo účtu: 38533021/0100
variabilní symbol: 990002
zpráva pro příjemce: jméno a příjmení uchazeče.
Poplatek lze uhradit také v hotovosti na pokladně fakulty (Albertov 6, přízemí) s uvedením zakázky č. 8500-400-990002.