Řízení ke jmenování profesorem v oborech akreditovaných na PřF UK se řídí Řádem habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem Univerzity Karlovy a dále stejnojmenným předpisem Přírodovědecké fakulty.

Pro zahájení řízení je třeba předložit následující dokumenty v elektronické podobě a zároveň v příslušném počtu výtisků, opatřených datem vyhotovení a podpisem uchazeče, pokud není uvedeno jinak. Detailní instrukce jsou uvedeny níže. Dokumenty (s výjimkou diplomů, habilitační práce a potvrzení o zaměstnání či atestacích) předkládá uchazeč v české a též v anglické verzi vzhledem k požadované účasti zahraničních členů v komisi. Vzory klíčových dokumentů jsou k dispozici zde.

 

DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: Od 31. 3. 2025 vstoupí v platnost nové OR č. 6/2025, které přinese zejména změny v dokumentech potřebných k zahájení řízení. Řízení zahájená před 31. 3. 2025 se mohou řídit dosavadními pokyny uvedenými níže.

Více informací naleznete [zde].

 

Co je třeba předložit:

  • Žádost uchazeče o zahájení řízení ke jmenování profesorem adresovaná děkanovi fakulty s uvedením oboru a směru (1×)
  • Souhlas se zpracováním osobních údajů (1x)
  • Originály doporučujících dopisů v anglickém jazyce od dvou profesorů téhož nebo příbuzného oboru z významných zahraničních univerzit. Eventuálně je možné předložit i další doporučující dopisy významných, mezinárodně uznávaných odborníků v oboru jmenování. Doporučující dopisy zhodnotí dosavadní vědeckou činnost uchazeče/uchazečky a jejich přínos pro obor jmenovacího řízení. Dopisy musí být podepsané s datem vyhotovení. (1×)
  • Strukturovaný odborný životopis (6 ×):
    • uvádí se průběh studia, včetně názvu diplomové, rigorózní a disertační práce s uvedením jmen vedoucích práce, resp. školitelů a jejich afiliace
    • uvádí se průběh dosavadního zaměstnání včetně relevantních odborných praxí, atestací, zahraničních pobytů apod., 
    • uvádí se dosavadní akademické působení v pedagogické a vědecké (tvůrčí) oblasti 
    • uvádí se další údaje, které uchazeč/uchazečka považuje za důležité pro naplnění stanovených doporučených kritérií pro habilitační řízení na UK a příslušné fakultě 
  • Úplný výkaz pedagogické činnosti uchazeče/uchazečky nejméně za poslední pět let, a to včetně vedených, konzultovaných a oponovaných bakalářských, diplomových, rigorózních či disertačních prací. Dle závazného vzoru (6×):
    • Uvádějí se skutečně odučené hodiny. Je možné uvést i předchozí pedagogickou zkušenost pro celkový kontext dosavadního působení uchazeče/uchazečky.   

    • Uchazeči/ uchazečky, kteří absolvovali mateřskou či rodičovskou dovolenou či dlouhodobou zahraniční stáž či jsou zaměstnáni na částečný úvazek  mohou uvést výkaz pedagogické činnosti za delší období, tak aby posuzované období pedagogické činnosti bylo obdobné jako výše uvedené  souvislé pětileté pedagogické působení.

    • Výkaz je potvrzen institucí, kde pedagogická činnost proběhla. V případě výuky na zahraničních vysokých školách se pedagogická činnost eventuálně prokáže i jiným věrohodným způsobem.

  • Okomentovaný přehled své dosavadní pedagogické činnosti uchazeč/uchazečka. Zaměří se zejména na reflexi kvality své výuky a uvede též, čím v dosavadní pedagogické činnosti přispěl/la k rozvoji oboru, jaké pedagogické metody používá a zda zavedl/la nějaké inovativní prvky do výuky, případně nové přednášky, předměty či kurzy. (6×)

  • Úplnou strukturovanou a souhrnně okomentovanou bibliografii uchazeče/uchazečky, s uvedením IF a AIS u periodik, kde existuje, a osobního  čísla ORCID (6×):

    • A  kategorie   J – recenzovaný odborný článek ve třech subkategoriích (Jimp, Jsco, Jost),

    • B - odborná kniha,   

    • C – kapitola v odborné knize  

    • Do seznamu publikací pro hodnocení lze v oborech, kde je to standardem,  zahrnout i stať ve sborníku – D v kategoriích Dwos a Dscopus, komentované překlady, kterými se rozumí překlady jak uměleckých, tak odborných textů, doprovozené odborným komentářem a interpretací, vědecké edice s úvodní studií a příslušným edičním aparátem, popřípadě vědecké komentáře k právním předpisům splňující standard vědecké publikace.

    • V seznamu publikací je možno uvést i ostatní publikace, které nebudou předmětem podrobného hodnocení komisí, avšak jsou důležité pro celkový profil vědecké a pedagogické osobnosti uchazeče/uchazečky.

    • U publikací s více autory uchazeč/uchazečka v bibliografii též uvede a  popřípadě stručně okomentuje svůj podíl na uváděné publikaci.

  • Citace prací uchazeče/uchazečky dle metodiky Web of Science (WoS) , příp. SCOPUS, Google Scholar aj. (6×):

    • Citace dle Web of Science je nutné uvést vždy. Výpis počtu citací z databáze WOS se vytvoří na webových stránkách Web of Science přes Create Citation Report. Uchazeč výpis dodá v kompletní verzi se spojnicovým grafem. Podrobněji mohou  tyto náležitosti  upravit fakulty v opatření děkana, popřípadě zveřejní podrobnější návody pro uchazeče.

    • Uchazeč/uchazečka může doplnit údaje o citacích dle WoS hodnotami z dalších databází obvyklých v daném oboru (např. Scopus, Google Scholar, ResearchGate aj.)

    • V sociálně vědních a  humanitních  oborech  eventuálně může k těmto databázím doplnit také vlastní seznam citací a recenzí jejich prací.

  • Podrobněji okomentovaný výběr pěti nejdůležitějších (nejvýznamnějších) prací s uvedením přínosu každé z těchto publikací pro obor (6×):
    • U publikace s více autory uchazeč/uchazečka uvede procentuální podíl a podíl na uváděné publikaci a slovně jej okomentuje. V oborech, kde je to standardem, lze podíl na publikaci vyjádřit také pomocí metodiky CREDIT (https://credit.niso.org)

  • Zprávu o vedení a konzultování doktorandů a výhled na působení v doktorském studiu do budoucna. Tato část může zahrnout i školení v kategorii postdok. (6×)
  • Koncepci dalšího rozvoje oboru jmenovacího řízení v pedagogické a vědecké (tvůrčí) oblasti, zahrnující též představy uchazeče/uchazečky o dalším působení v něm. (6x):
    • V koncepci uvede zejména ty skutečnosti, které mají být podle názoru uchazeče vzaty v úvahu v rozhodování komise a vědeckých rad a z kterých bude vycházet přednáška před vědeckou radou UK s požadavky stanovenými v článku 74, odst. 5 zákona o vysokých školách.

  • Další podklady k hodnocení výsledků tvůrčí činnosti uchazeče/uchazečky včetně přehledu řešení externě financovaných vědeckých projektů a grantů s uvedením role uchazeče/uchazečky (hlavní řešitel, spoluřešitel = hlavní řešitel týmu spoluřešitelské organizace, účast na řešení) v nich a jejich zhodnocení a výsledků. (6x)
  • Podklady pro posouzení, že došlo k uznání uchazeče/uchazečky mezinárodní vědeckou komunitou (významná ocenění, členství ve vědeckých a redakčních radách, zvané přednášky na významných mezinárodních konferencích apod.) (6x)
  • Další podklady k hodnocení zapojení uchazeče/uchazečky a výstupů popularizace tvůrčí činnosti, tzv. třetí role (například působení v médiích, popularizační přednášky, publikace, tvorba studijních materiálu pro nižší stupně škol apod.) (6x)
  • Podklady o spolupráci s aplikační praxí (například různé formy spolupráce s podnikatelskou sférou, státní správou, neziskovými organizacemi apod), pokud je to relevantní pro obor jmenovacího řízení.  Je možno též uvést i realizované patenty apod. (6x)
  • Závěrečné shrnutí podkladů, které se zaměří na komplexní přehled hlavních vědeckých, pedagogických a dalších relevantních úspěchů z pohledu uchazeče/uchazečky. (6x):
    • Shrnutí zejména zasadí kvantitativní údaje o pedagogické a tvůrčí činnosti do kontextu zásadních přínosů uchazeče k rozvoji oboru, dopadu jeho práce na společnost a úspěchů jeho absolventů.

  • Vyplněný uchazečem Podklad pro Stanovisko komise ke jmenování profesorem (pouze v elektronické podobě).
  • Úředně ověřené kopie dokladů o získání titulu docent, včetně uvedení oboru a o dosaženém vzdělání (1x):
    • U uchazeček/uchazečů, které jich dosáhly na Univerzitě Karlově a jsou jejími zaměstnanci, mohou tyto doklady předložit jen jako kopie diplomů (není potřeba tedy úředně ověřovat)
  • Kopie diplomu nebo obdobný dokument, dokládající předchozí získání titulu vědecké hodnosti Ph.D., Th.D. případně jiné ekvivalentní vědecké hodnosti (např. CSc, Dr., DrSc, DSc. či zahraničních ekvivalentů). (1x):
    • Výjimka z požadavku dosažení takovéhoto titulu musí být uchazečem/uchazečkou řádně zdůvodněna a připouští se v zásadě jen u zahraničních uchazečů s vynikající publikační aktivitou.

      Není-li to z předložených dokumentů zřejmé, uchazeč/uchazečka dále uvede datum absolvování a název absolvovaného studijního doktorského programu nebo vysokoškolského oboru podle dřívějších předpisů, název vysoké školy, název disertační práce a jméno školitele. U titulů  CSc., příp. DrSc. a DsC, uvede, kdy a kým byly uděleny.

  • Potvrzení o zaměstnavateli uchazeče (v případě že není zaměstnancem UK)  a odborné praxi (1x)
  • V případě uchazečů z jiné vysoké školy nebo z jiné instituce mohou uchazeči na podporu své žádosti uvést, zda a jaká byla jejich dosavadní spolupráce s fakultami či součástmi UK, včetně výhledu této spolupráce do budoucna. (6x)

Podklady k řízení ke jmenování profesorem se odevzdávájí na Oddělení podpory vědy.

Kontaktní osoba:
Bc. Nicole Bradfordová
Albertov 6, 3. patro, dveře 312
telefon: 221 951 161
e-mail: bradforn@natur.cuni.cz


Detailní instrukce k vypracování jednotlivých podkladů
pro zahájení řízení ke jmenování:

  • Přehled citovanosti prací dle Web of Science Core Collection – preferováno je využití nástroje „Citation Report“; pokud jsou významně citovány práce nexindexované na WoS, lze využít nástroj „Cited Reference Search“. Ve výjimečných případech, zejména humanitně zaměřeného výzkumu, lze předkládat citovanost dle SCOPUS, případně dalších zdrojů. Citovanost se doloží kopií příslušných stránek z bibliometrických databází (exportem do PDF), z nichž musí být zřejmá citovanost jednotlivých prací (souhrnná stránka uvádějící celkový počet citací autora není dostatečným podkladem).
    V případě citovanosti dle Web of Science lze předložit jednotlivé stránky Citation Report (po 10 záznamech), případně první stranu se souhrnem citovanosti a prvními deseti záznamy, spolu s výsledky hledání publikací uchazeče, seřazenými dle citovanosti (zde lze najednou zobrazit až 50 záznamů).
  • Podklad pro Stanovisko habilitační komise – údaje v tomto dokumentu musí odpovídat detailním podkladům doloženým v ostatních dokumentech.

Poplatek za úkony spojené s řízením ke jmenování profesorem

Dle Řádu habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem Univerzity Karlovy je stanoven pro uchazeče poplatek za úkony spojené s řízením ke jmenováním profesorem ve výši 5 000 Kč. Tento poplatek je třeba uhradit do 30 dnů od schválení habilitační komise bezhotovostním převodem s následujícími platebními údaji:

číslo účtu: 38533021/0100

variabilní symbol: 990002

zpráva pro příjemce: jméno a příjmení uchazeče.

 

Poplatek lze uhradit také v hotovosti na pokladně fakulty (Albertov 6, přízemí) s uvedením zakázky č. 8500-400-990002.