Habilitační řízení v oborech akreditovaných na PřF UK se řídí Řádem habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem Univerzity Karlovy a dále stejnojmenným předpisem Přírodovědecké fakulty.
Pro zahájení řízení je třeba předložit následující dokumenty v elektronické podobě a zároveň v příslušném počtu výtisků, opatřených datem vyhotovení a podpisem uchazeče, pokud není uvedeno jinak. Detailní instrukce jsou uvedeny níže. Dokumenty (s výjimkou diplomů, habilitační práce a potvrzení o zaměstnání či atestacích) předkládá uchazeč v české a též v anglické verzi vzhledem k požadované účasti zahraničních členů v komisi. Vzory klíčových dokumentů jsou k dispozici zde.
DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: Od 31. 3. 2025 vstoupilo v platnost nové OR č. 6/2025, které přineslo zejména změny v dokumentech potřebných k zahájení řízení. Řízení zahájená po 31. 3. 2025 se musí řídit těmito novými pokyny uvedenými níže. Více informací naleznete [zde].
Co je třeba předložit:
- Žádost uchazeče o zahájení habilitačního řízení. (1×)
- Souhlas se zpracováním osobních údajů (1x)
- Strukturovaný odborný životopis (4×):
- uvádí se průběh studia, včetně názvu diplomové, rigorózní a disertační práce s uvedením jmen vedoucích práce, resp. školitelů a jejich afiliace
- uvádí se průběh dosavadního zaměstnání včetně relevantních odborných praxí, atestací, zahraničních pobytů apod.,
- uvádí se dosavadní akademické působení v pedagogické a vědecké (tvůrčí) oblasti
- uvádí se další údaje, které uchazeč/uchazečka považuje za důležité pro naplnění stanovených doporučených kritérií pro habilitační řízení na UK a příslušné fakultě
- Úplný výkaz pedagogické činnosti uchazeče/uchazečky nejméně za poslední tři roky, a to včetně vedených, konzultovaných a oponovaných bakalářských, diplomových, rigorózních či disertačních prací (potvrzený vedoucím katedry nebo jiným relevantním nadřízeným) dle závazného vzoru (4×):
-
Uvádějí se skutečně odučené hodiny. Je možné uvést i předchozí pedagogickou zkušenost, a to pro celkový kontext dosavadního pedagogického působení uchazeče/uchazečky.
-
Uchazeči/ uchazečky, kteří absolvovali mateřskou či rodičovskou dovolenou či dlouhodobou zahraniční stáž či jsou zaměstnáni na částečný úvazek, mohou uvést výkaz pedagogické činnosti za delší období, tak aby posuzované období pedagogické činnosti bylo obdobné jako výše uvedené souvislé tříleté pedagogické působení. Výkaz by měl je být potvrzen institucí, kde pedagogická činnost proběhla. V případě výuky na zahraničních vysokých školách se pedagogická činnost eventuálně prokáže i jiným věrohodným způsobem.
-
- Okomentovaný přehled své dosavadní pedagogické činnosti uchazeče/uchazečky. Zaměří se zejména na reflexi kvality své výuky a uvede též, čím v dosavadní pedagogické činnosti přispěl/la k rozvoji oboru, jaké pedagogické metody používá a zda zavedl/la nějaké inovativní prvky do výuky, případně nové přednášky, předměty či kurzy. (4x)
- Představa uchazeče/uchazečky o dalším pedagogickém působení v oboru. U uchazečů, kteří jsou zaměstnanci Univerzity Karlovy v zásadě vychází z plánu předkládaného podle kariérního řádu. (4x)
- Úplná strukturovaná bibliografie uchazeče s uvedením IF a AIS u periodik, kde existuje, a osobního čísla ORCID. dle závazného vzoru (4×):
-
A kategorie J – recenzovaný odborný článek ve třech subkategoriích (Jimp, Jsco, Jost),
-
B - odborná kniha,
-
C – kapitola v odborné knize
-
Do seznamu publikací pro hodnocení lze v oborech, kde je to standardem, zahrnout i stať ve sborníku – D v kategoriích Dwos a Dscopus, komentované překlady, kterými se se rozumí překlady jak uměleckých, tak odborných textů, doprovozené odborným komentářem a interpretací, vědecké edice s úvodní studií a příslušným edičním aparátem, popřípadě vědecké komentáře k právním předpisům splňující standard vědecké publikace.
-
V seznamu publikací je možno uvést i ostatní publikace, které nebudou předmětem podrobného hodnocení komisí, avšak jsou důležité pro celkový profil vědecké a pedagogické osobnosti uchazeče/uchazečky.
-
U publikací s více autory uchazeč/uchazečka v bibliografii též uvede, popřípadě stručně okomentuje svůj podíl na uváděné publikaci.
-
- Citace prací uchazeče/uchazečky dle metodiky Web of Science (WoS) , příp. SCOPUS, Google Scholar aj. (4×):
- Citace dle WoS je nutné uvést vždy. Uchazeč/uchazečka může doplnit údaje o citacích dle WoS hodnotami z dalších databází obvyklých v daném oboru (např. Scopus, Google Scholar, ResearchGate aj.) V sociálně vědních a humanitních oborech eventuálně může k těmto databázím doplnit také vlastní seznam citací a recenzí jejich prací. Výpis počtu citací z databáze WOS se vytvoří na webových stránkách Web of Science přes Create Citation Report.
- Uchazeč výpis dodá v kompletní verzi se spojnicovým grafem.
- Podrobněji okomentovaný výběr pěti nejdůležitějších (nejvýznamnějších) prací s uvedením přínosu každé z těchto publikací pro obor (4×):
- U publikace s více autory uchazeč/uchazečka uvede procentuální podíl a slovně jej okomentuje. V oborech, kde je to standardem lze podíl na publikaci vyjádřit také pomocí metodiky CREDIT (https://credit.niso.org/).
- Další podklady k hodnocení zahraničních zkušeností uchazeče/uchazečky (například zahraniční pobyty s uvedením jejích délky a výsledků, stáže, účast na mezinárodních konferencích (zejména zvané přednášky). (4×)
- Další podklady k hodnocení výsledků tvůrčí činnosti uchazeče/uchazečky včetně přehledu řešení externě financovaných vědeckých projektů a grantů s uvedením role uchazeče/uchazečky (hlavní řešitel, spoluřešitel = hlavní řešitel týmu spoluřešitelské organizace, účast na řešení) v nich a jejich zhodnocení a výsledků (4x)
- Členství ve vědeckých radách, orgánech vědeckých společností, získaná ocenění (4x)
- Další podklady k hodnocení zapojení uchazeče/uchazečky a výstupů popularizace tvůrčí činnosti, tzv. třetí role (například působení v médiích, popularizační přednášky, publikace, tvorba studijních materiálu pro nižší stupně škol apod.) (4x)
- Podklady o spolupráci s aplikační praxí (například různé formy spolupráce s podnikatelskou sférou, státní správou, neziskovými organizacemi apod.), je-li to relevantní pro obor habilitace (4x)
- Závěrečné shrnutí podkladů, které se zaměří na komplexní přehled hlavních vědeckých, pedagogických a dalších relevantních úspěchů z pohledu uchazeče/uchazečky (4x):
- Shrnutí zejména zasadí kvantitativní údaje o pedagogické a tvůrčí činnosti do kontextu zásadních přínosů uchazeče k rozvoji oboru, dopadu jeho práce na společnost a úspěchů jeho absolventů.
- Habilitační práce (4×) (podrobnější insrukce najdete níže)
- Vyplněný uchazečem Podklad pro Stanovisko habilitační komise (pouze v elektronické podobě).
- Úředně ověřené kopie diplomů o absolvování magisterského a doktorského vzdělání na vysoké škole (typicky Mgr., titul z rigorózního řízení a Ph.D.), a to ideálně ve formátu A (1x):
- Dokumenty o studiu a o získání akademických titulů na Univerzitě Karlově uvedené v tomto bodu, mohou zaměstnanci UK odevzdat jen jako kopie diplomů (není potřeba tedy úředně ověřovat)
- Potvrzení o zaměstnavateli uchazeče/uchazečky a odborné praxi, atestaci apod. (1×):
- U zaměstnanců UK vydává příslušné potvrzení respektive osvědčí relevantní skutečnosti osobní či jiné věcně příslušné oddělení fakulty.
Podklady k habilitačmímu řízení se odevzdávájí na Oddělení podpory vědy.
Kontaktní osoba:
Bc. Nicole Bradfordová
Albertov 6, 3. patro, dveře 312
telefon: 221 951 161
e-mail: bradforn@natur.cuni.cz
Detailní instrukce k vypracování jednotlivých podkladů
pro zahájení habilitačního řízení:
- Přehled citovanosti prací dle Web of Science Core Collection – preferováno je využití nástroje „Citation Report“; pokud jsou významně citovány práce nexindexované na WoS, lze využít nástroj „Cited Reference Search“. Ve výjimečných případech, zejména humanitně zaměřeného výzkumu, lze předkládat citovanost dle SCOPUS, případně dalších zdrojů. Citovanost se doloží kopií příslušných stránek z bibliometrických databází (exportem do PDF), z nichž musí být zřejmá citovanost jednotlivých prací (souhrnná stránka uvádějící celkový počet citací autora není dostatečným podkladem).
V případě citovanosti dle Web of Science lze předložit jednotlivé stránky Citation Report (po 10 záznamech), případně první stranu se souhrnem citovanosti a prvními deseti záznamy, spolu s výsledky hledání publikací uchazeče, seřazenými dle citovanosti (zde lze najednou zobrazit až 50 záznamů). - Podklad pro Stanovisko habilitační komise – údaje v tomto dokumentu musí odpovídat detailním podkladům doloženým v ostatních dokumentech.
Habilitační práce – bývá nejčastěji předložena ve formě souboru publikovaných prací, ke kterému musí být vypracováno shrnutí či doplňující komentář, obsahující nejdůležitější vědecké poznatky (obvykle v rozsahu alespoň 20 stran). Tento úvodní komentář by měl s nadhledem shrnout studovanou problematiku a dosažené výsledky a neměl by vykazovat významné znaky autoplagiátu (viz definice v příslušném opatření rektora).
Alternativně může být jako habilitační práce předložena tiskem vydaná monografie, která přináší nové vědecké poznatky, případně jiná písemná práce rozsahem odpovídající monografii, obsahující nové poznatky, se kterými by měla být seznámena širší odborná veřejnost formou publikace. Habilitační práce je dle platných univerzitních předpisů kontrolována pomocí softwarových nástrojů na detekci plagiátorství a výstupy kontroly jsou k dispozici habilitační komisi a oponentům.
Habilitační práce se předkládá svázaná, ve vazbě neumožňující vyjímání jednotlivých listů (tj. včetně měkkých desek), tištěná oboustranně. Na deskách se uvádí následující údaje:
Univerzita Karlova
Přírodovědecká fakulta
HABILITAČNÍ PRÁCE
rok sepsání práce a jméno autora
Dle platných univerzitních předpisů je třeba práci zároveň předložit v elektronické podobě ve formátu PDF/A, aby mohla být společně s dalšími náležitostmi zveřejněna v rámci digitálního repozitáře UK. Habilitační práce ve formě tiskem vydané monografie nebo souboru publikovaných článků je vyloučena ze zveřejnění, ale její kompletní text je i tak umístěn v neveřejné části repozitáře. Zveřejňován je v těchto případech pouze dokument neobsahující žádné součásti, jejichž zveřejnění by porušovala práva vydavatelů (tento je nutno předložit v elektronické podobě ve formátu PDF/A):
- u tiskem vydané monografie příslušné bibliografické údaje
- u tiskem vydaného souboru článků úvodní komentář k souboru a seznam článků tvořících soubor s příslušnými bibliografickými údaji. Tento soubor je použit pro kontrolu antiplagiátorským softwarem dle příslušného opatření rektora.
Poplatek za úkony spojené s habilitačním řízením
Dle Řádu habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem Univerzity Karlovy je stanoven pro uchazeče poplatek za úkony spojené s habilitačním řízením ve výši 2 000 Kč. Tento poplatek je třeba uhradit do 30 dnů od schválení habilitační komise bezhotovostním převodem s následujícími platebními údaji:
číslo účtu: 38533021/0100
variabilní symbol: 990002
zpráva pro příjemce: jméno a příjmení uchazeče.
Poplatek lze uhradit také v hotovosti na pokladně fakulty (Albertov 6, přízemí) s uvedením zakázky č. 8500-400-990002.