Navazující magisterské studium na biologické sekci

 

Antropologie a genetika člověka

Program je zaměřen do oblasti fyzické antropologie a biologie, genetiky, ekologie a etologie člověka. Zabývá se především ontogenetickým a fylogenetickým vývojem člověka, evolucí a morfologickou variabilitou populací, etnicitou a etnogenezí, studiem růstu a jeho poruch, složením lidského těla a výživou, biologickými vlastnostmi na různých úrovních bioorganizace a jejich dědičnosti, vlivem faktorů prostředí na člověka a jeho chováním.

Bioinformatika

Bioinformatika je multidisciplinární vědní oblast kombinujícím biologii, matematiku a informatiku, a proto se na něm podílí i Matematicko-fyzikální fakulta UK. Významnou úlohu hraje i Evropská molekulární biologická laboratoř (EMBL) v Heidelbergu a Max-Planck Institutu molekulární a buněčné biologie a genetiky v Drážďanech. Studijní program je zaměřen hlavně na budování specifických bioinformatických znalostí nabytých v bakalářském studiu a rozvíjení znalostí a dovedností biologie a informatiky.

Botanika

Program je zaměřen na studium a školení ve všech oblastech terénní botaniky včetně mykologie. Při zápisu do studia si uchazeč volí jednu z pěti specializací: algologie a ekologie řas, bryologie a lichenologie, cévnaté rostliny, geobotanika nebo mykologie. Geograficky není záběr prakticky omezen, mírný důraz je kladen na floru a vegetaci střední Evropy.

Buněčná biologie

Program je zaměřen na problematiku projevů a mechanismů diferenciace buněk a tkání ve vyvíjejících se systémech, zejména v ontogenetickém vývoji individua. Výuka podává v ucelené formě základy buněčného dogmatu. Zabývá se organizací a výstavbou vnitřních struktur buňky, funkcí jednotlivých struktur a metodami studia buněčných procesů. Zahrnuje jak studium na úrovni orgánové, tak na úrovni buněčné a molekulární, zejména v rozhodující oblasti regulace genové exprese.

Ekologie

Ekologie je program zaměřený na studium interakcí nadorganizmální úrovně s ambicemi překonat taxonomické a systémové (metodické) bariery. Konkrétní podoba curricula každého studenta bude v kontextu kreditního systému a daného rámce předmětů sestavována individuálně (volitelně) na základě studijní orientace studenta a doporučení školitele/školitelů-specialistů a příslušné katedry/kateder. Při zápisu do studia si uchazeč volí jednu ze dvou specializací: hydrobiologie nebo terestrická ekologie.

Evoluční biologie

Studijní program integruje znalosti o biodiverzitě z dílčích tradičních disciplín (např. botanika, mykologie aj.) s obecně použitelnými praktickými dovednosti a nástroji současné biologie (molekulární fylogenetika, biostatistika aj.). Přímá výuka je založena zejména na povinně-volitelných předmětech ze čtyř skupin (obecná evoluční biologie, metody evoluční biologie, diverzita organizmů, praktické kurzy a stáže). Hlavní částí studia je ovšem vlastní tvůrčí práce v rámci diplomového projektu.

Experimentální biologie rostlin

Program experimentální biologie rostlin se zabývá studiem stavby rostlin a jejich životními funkcemi. Základní životní děje u rostlin jsou studovány na úrovni rostliny jako celku i na úrovních orgánů, pletiv, buněk i subcelulárních struktur, s ohledem na vztah k faktorům prostředí, včetně faktorů stresových. Při zápisu do studia si uchazeč volí jednu ze tří specializací: (i) fyziologie a anatomie rostlin, (ii) buněčná a molekulární biologie rostlin a (iii) ekofyziologie rostlin.

Fyziologie živočichů

Program se v obecné šíři zabývá nalézáním vymezení a spojitostí fyziologie s ostatními biologickými disciplínami. Při zápisu si uchazeč volí jednu ze dvou specializací: (i) fyziologie živočichů a člověka, nebo (ii) neurobiologie. Studenti získají znalosti o základních principech, homeostáze a regulaci u živočichů. Specializované přednášky dále zahrnují mechanismy adaptací na vnější prostředí, neurobiologii, funkce svalové tkáně, epitelů, chronobiologii, bioenergetiku a molekulární farmakologii.

Genetika, molekulární biologie a virologie

Cílem je výchova odborníků především pro vědecko-výzkumnou práci v genetice, molekulární biologii a ve virologii. Studenti získávají teoretickou i metodickou průpravu ve specializovaných genetických a molekulárně biologických disciplínách, jako v cytogenetice, molekulární genetice, genovém inženýrství, molekulární biologii mikroorganismů, molekulární virologii, genetice populací a genetice rostlin, mikroorganismů, živočichů i člověka.

Imunologie

Program je zaměřen na studium základů klinické a experimentální imunologie. Je probírána role jednotlivých imunitních mechanismů v obraně proti různým patogenům, v protinádorové obraně a poruchy imunitních mechanismů. Důraz je kladen na molekulární mechanismy funkce imunoreceptorů, adhezivních molekul, cytokinů a MHC proteinů, objasnění principů řady základních metod používaných v molekulární imunologii a také na molekulární a buněčné principy fungování imunitního systému.

Mikrobiologie

Program se zabývá mikrobiologickými tématy důležitými pro současnou biologii, medicínu i vědy o životním prostředí: 1) biologií mikroorganizmů a jejich genetickým potenciálem, 2) mikroorganizmy jako původci nemocí a 3) mikroorganizmy jako klíčovými organizmy pro cyklus biogenních prvků na Zemi. Program pojednává mikrobiologii v nejširším rozsahu, od molekulární úrovně až po úroveň přírodních společenstev mikroorganizmů.

Parazitologie

Při studiu programu parazitologie naleznou uplatnění i studenti se silným zájmem o další biologické disciplíny – entomologii, zoologii, biochemii, molekulární biologii, imunologii, dokonce i informatiku a další. V týmech biologie hmyzích vektorů, ptačích parazitů a hmyzích parazitů a patogenů, v helmintologické laboratoři, v laboratoři molekulární a biochemické protistologie, v laboratoři transportu proteinů a biogeneze organel a v laboratoři příjmu a vnitrobuněčného metabolizmu.

Protistologie

Studijní program protistologie je zaměřen na otázky výzkumu protist, tedy eukaryotických mikroorganismů. Cílem tohoto programu je výchova badatelsky, výzkumně i prakticky zaměřených odborníků disponujících znalostmi těchto mikroorganismů na organismální a nadorganismální úrovni studia. Protistologie je tedy součástí fylogeneticky a ekologicky orientovaných biologických disciplín. Jednotlivé části protistologie jsou známy také jako algologie (studium řas) a protozoologie (studium prvoků).

Reprodukční a vývojová biologie

Tento nový studijní program je zaměřen na studium životního cyklu živočišných organizmů, který zahrnuje vznik a diferenciaci pohlavních buněk, reprodukci, zárodečný vývoj, dospívání, růst, regeneraci, stárnutí a smrt. Současná vývojová biologie využívá hlavně poznatky a metodickou výbavu buněčné a molekulární biologie a imunologie s důrazem na studium regulace genové exprese a epigenetických změn. Reprodukční a vývojová biologie je tak zastřešujícím programem.

Teoretická a evoluční biologie

Studium má mezioborový charakter a je vhodné i pro bakaláře jiných přírodovědných oborů včetně zaměření na matematiku nebo filosofii. Nebiologové mají povinnost absolvovat několik kursů biologického základu – jejich výběr závisí na zaměření diplomové práce. Příklady zaměření: matematické modely (ekologické, morfogenetické, evoluční); filosofické uchopení fenoménu života; morfogeneze; evoluční teorie a jejich dějiny; portmannovská biologie; biologická estetika; dějiny biologie.

Učitelství biologie pro střední školy (jednoobor i dvouobor)

Učitelství biologie pro SŠ zahrnuje další navazující a rozšiřující předměty zvolených oborů, pedagogiky, psychologie a oborové didaktiky. Součástí studia je praxe, při níž posluchač vyučuje předměty zvolené aprobace. Učitelství biologie lze studovat jednooborově, nebo jako dvouobor v tzv. sdruženém studiu. Biologii lze studovat s učitelstvím chemie, geografie, geologie nebo matematiky. Již při přihlášce si musíte vybrat hlavní zaměření, v němž budete zpracovávat diplomovou práci.

Zoologie

Program vychovává absolventy několika zaměření (specializací), a to zoologie obratlovců nebo zoologie bezobratlých, entomologie, etologie a ekologie a evoluční genetiky živočichů. Absolvent je schopen provádět terénní pozorování i odběry materiálu, či, dle zaměření, designovat a provést experiment v laboratoři. Získané výsledky pak dokáže vyhodnocovat, zpracovat za použití počítačové techniky a na základě kvalitní literární rešerše a vědecké diskuse závěry v patřičné formě publikovat.