Výzkum na Ústavu petrologie a strukturní geologie je realizován třemi výzkumnými týmy.

Výzkumný tým deformace litosféry

Vedoucí týmu: Ondrej Lexa
Členové: Petr Jeřábek, Martin Racek, František Hrouda, Klára Jůzlová

Zaměřujeme se na studium procesů deformace hornin od mikroměřítka až po měřítko litosférické. Terénní strukturní geologie je kombinována s metamorfní a magmatickou petrologií z důvodu popisu a pochopení tektonických procesů v prostoru a čase. Náš tým je rovněž zaměřen na studium mikrostruktur, které je důležitým nástrojem pro pochopení reologických vlastností hornin a procesů segregace taveniny. Hlavní výzkumná témata skupiny strukturní geologie jsou (1) strukturní studie orogenních pásem, (2) interakce pláště a kůry a tektonické procesy velkého měřítka, (3) mikrostruktury, textury, deformační mechanismy a reologie deformovaných hornin, (4) deformace za přítomnosti taveniny a vysokoteplotní tok materiálů, (5) vmístění magmat, magmatický tok a chování částic ve viskózních fluidech.

Výzkumný tým metamorfní petrologie

Vedoucí týmu: Shah Wali Faryad
Členové: Martin Racek, Jan Kulhánek, Ondrej Lexa, Tereza Zelinková

Metamorfní petrologie je důležitým nástrojem pro studium tektonické historie orogenních pásem. Členové naší výzkumné skupiny se specializují na fázovou petrologii a využívají principů rovnovážné termodynamiky k modelování tlakových a teplotních podmínek metamorfózy (programy PERPLE_X, THERMOCALC). Kromě odvozování metamorfních podmínek se naše výzkumná skupina zaměřuje na studium mikrostruktur, které slouží k určení reakční historie metamorfovaných hornin. Náš současný výzkum zahrnuje metamorfní studie v různých geodynamických prostředích: (1) Český masív (horniny vysokého stupně metamorfózy jako eklogity, granulity a migmatity moldanubické zóny, barrovienská metamorfóza v reaktivovaném kontinentálním basementu moravsko-slezské zóny, metamorfóza vázaná na subdukci v oblasti saxothuringika). (2) Východní část Západních Karpat (gemerská, veporská a zemlínská jednotka) a akreční komplex meliatské jednotky. (3) Východní Alpy, západní Hindukush (Afganistán) a Himaláje (Main Central thrust, Higher Himalaya), Madagaskar a pás Kaoko v SZ Namibii.

Magmatický výzkumný tým

Vedoucí týmu: Václav Špillar
Členové: Vojtěch Janoušek, Kryštof Verner

Jsme skupina (minimálně duší) mladých geovědců využívající terénní, experimentální a výpočetní metody k pochopení magmatických procesů od vzniku magmat v kůře nebo plášti po jeho konečné vmístění nebo erupci. Naše výzkumné zájmy pokrývají široké pole témat od vzniku přes transport, diferenciaci, vmístění a krystalizaci až po konečné utuhnutí magmat, stejně jako přederuptivní a eruptivní podmínky a procesy aktivních vulkánů. Využíváme široké spektrum výzkumných metod od terénního výzkumu a konvenční petrografie přes hlavní, stopovou i izotopovou geochemii po numerické modelování a laboratorní experimenty.