Laboratoř skenovací elektronové mikroskopie

Laboratoř skenovací elektronové mikroskopie (SEM) Ústavu petrologie a strukturní geologie je vybavena skenovacím elektronovým mikroskopem značky TESCAN Vega s nainstalovanými detektory BSE, SE a CL. Dále je mikroskop vybaven systémy EDS (detektor X-Max 50 výrobce Oxford Instrumens) pro kvalitativní i kvantitativní mikroanalýzu a EBSD (detektor NordlysNano, Oxford Instruments) pro studium krystalografické přednostní orientace fází.

Rezervace termínů

Na odkazu "Rezervace termínů" je možné přejít do aplikace, v rámci které si můžete rezervovat termíny na SEM. Systém umožňuje rezervovat pouze kompletní den. Samotné práce probíhají v intervalu 9:00-17:00, provoz po 17:00 je určený pro analýzy běžící v automatickém módu. Lze si rezervovat termíny v horizontu 4 týdnů ode dne rezervace. Nejbližší termín uvolněný pro rezervaci je za 5 dní. Rezervace bližších termínů či speciální požadavky (např. měření jen část dne) prosím řešte s operátory. Po vložení Vaší rezervace Vám přijde automatické potvrzení, v případě jakýchkoliv změn budete kontaktováni operátorem.

Ceník

Služba Cena
Práce na elektronovém mikroskopu (snímkování, EDS, EBSD) 600,- Kč / hod.
Čas operátora 250,- Kč / hod.
Chemické leštění 150,- Kč / ks
Napařování uhlíkem 50,- Kč / ks

U externích zakázek je k cenám účtována DPH 21%

Vybavení laboratoře

Elektronový mikroskop: detektory SE, BSE, CL

Laboratoř je vybavena skenovacím elektronovým mikroskopem, jehož komora pochází ze starého modelu mikroskopu CamScan S4. Veškerá elektronová optika, detektory, elektronika i ovládání jsou pak od firmy Tescan a jsou ekvivalentní modelu skenovacího elektronového mikroskopu Tescan Vega. Mikroskop je vybaven novými detektory sekundárních elektronů (SE), zpět odražených elektronů (BSE) a katodoluminiscence (CL). Zachování původní rozměrné komory dovoluje studium objektů i o relativně velkých rozměrech.

EDS

Naše laboratoř je vybavena novým detektorem X-MAX 50 (silicon drift detektor, SDD) s aktivní plochou 50 mm2 od výrobce Oxford Instruments, který je ovládaný systémem INCA. Tento systém umožňuje kvalitativní a pro hlavní prvky i kvantitativní chemickou mikroanalýzu v manuálním i automatickém módu. Detekční limit pro kvantitativní analýzu u většiny prvků nepřesahuje 0,1 hm.%. Součástí tohoto systému je i možnost semikvantitativního kompozičního mapování. Software umožňuje exportování analýz v přehledných tabulkách, při exportu map nabízí možnosti přiřazení barevných spekter pro větší názornost výsledku.

EBSD

Na základě difrakce zpětně odražených elektronů v krystalických materiálech je možné pomocí metody EBSD určovat jejich přednostní krystalografickou orientaci. Tato metoda je v geologii využívána zejména při studiu deformačních staveb v horninách. Laboratoř je vybavena EBSD detektorem HKL NordlysNano (výrobce Oxford Instruments) řízeným softwarem AZtec a Channel 5, nainstalovaným v létě 2013. Tento systém umožňuje bodovou analýzu v manuálním módu i tvorbu map orientací v automatickém módu.

Metoda EBSD je velmi náročná na kvalitu povrchu vzorku. Kromě standardního leštění diamantovou pastou vyžaduje následnou úpravu chemickým leštěním. Tuto úpravu lze s dostatečným předstihem objednat za příslušnou cenu v naší laboratoři.

Doplňkové služby

Studium vzorků pomocí elektronové mikroskopie vyžaduje specifickou přípravu studovaných vzorků, jež je poskytována naší laboratoří pouze částečně, ceny těchto služeb naleznete v ceníku služeb.

Chemické leštění

Chemické leštění vzorku pomocí suspenzí na kyselé či zásadité bázi je nezbytné zejména pro metodu EBSD, jež má nejvyšší nároky na kvalitu povrchu vzorku. Pro toto leštění používáme prostředky od firmy Struers, suspenze OP-U, OP-S a OP-A jsou používány v závislosti na charakteru leštěného materiálu.Jelikož je chemické leštění až finální úprava vzorku, je potřeba, aby vzorek předtím prodělal standardní leštění pomocí diamantových past. Tuto službu však naše laboratoř neposkytuje, můžeme tudíž přijímat pouze vzorky, jež touto úpravou již prošly.

Napařování uhlíkem

S ohledem nezbytnost vodivosti povrchu vzorků studovaných pomocí elektronového mikroskopu musí být nevodivé vzorky před vložením do mikroskopu pokryty vodivou vrstvou. Pro studium vzorků v BSE či pomocí EDS a EBSD používáme napařování vrstvou uhlíku.