Opatření děkana č. 19/2023
ke komisím Univerzity Karlovy, Přírodovědecké fakulty

 

Čl. 1
Úvodní ustanovení

  1. Toto opatření děkana se vydává ke stanovení pravidel pro fungování komisí, které jsou poradními orgány děkana ve smyslu čl. 17 odst. 1 Statutu Univerzity Karlovy, Přírodovědecké fakulty (dále jen „fakulta“).
  2. Na fakultě působí komise trvale zřízené děkanem fakulty coby jeho poradní orgány, komise zřízené ze zákona a odborné komise s charakterem pracovních skupin.
  3. Seznam komisí aktuálně působících na fakultě je uveden v Organigramu, který je přílohou č. 1 Opatření děkana č. 18/2023, Organizační řád Univerzity Karlovy, Přírodovědecké fakulty. Komise s charakterem pracovní skupiny nejsou v organigramu zaznamenány.

 

Čl. 2
Členové komisí

  1. Členy komisí jmenuje a odvolává děkan. Podmínkou vzniku členství v komisi je souhlas jmenovaného s členstvím, spojený se závazkem mlčenlivosti o všech důvěrných nebo jinak citlivých otázkách projednávaných podnětů. Členové jsou jmenováni na dobu neurčitou, pokud není ve jmenování uvedeno jinak.
  2. Členství v komisi zaniká rezignací na členství, skončením pracovního poměru k fakultě (případně Univerzitě Karlově) pokud byl člen jmenován členem za doby trvání pracovního poměru, odvoláním či úmrtím, případně uplynutím stanovené doby. V případě ukončení členství v komisi rezignací musí být rezignace podána písemně k rukám děkana fakulty.
  3. Komise musí být minimálně tříčlenná. Jeden ze členů komise je děkanem jmenován jejím předsedou, děkan může rovněž jmenovat místopředsedu či místopředsedy komise.
  4. Výkon funkce člena komise je čestný.
  5. Členové komisí jsou za řádný výkon své funkce odpovědni děkanovi fakulty. Člena Komise odvolá děkan z funkce zejména, poruší-li podmínky členství v komisi, nebo pokud se dlouhodobě neúčastní její činnosti.

 

Čl. 3
Zasedání komisí

  1. Zasedání komisí a podkladové materiály pro tato zasedání nejsou veřejně přístupné. Zasedání se mohou účastnit hosté, přizvaní předsedou komise, a děkan fakulty, případně jím pověřená osoba. Z každého zasedání komise se pořizuje stručný zápis. Komise vypracovávají každý rok výroční zprávy o své činnosti, které předkládají děkanovi a senátu.
  2. Zasedání komise svolává za účelem projednání podnětu děkan nebo předseda komise. Jednotlivé podněty posoudí komise na svém nejbližším zasedání a rozhodne o nejvhodnějším způsobu jejich řešení. Komise postupuje účelně a takovým způsobem, aby podnět mohl být projednán ve své úplnosti bez zbytečných průtahů.
  3. Pro konání řádného zasedání komise je zapotřebí účast nadpoloviční většiny všech jejích členů. Zasedání je možné konat na základě rozhodnutí předsedy komise také distančně pomocí prostředků komunikace na dálku či hybridním způsobem.
  4. Každý člen komise má jeden hlas. K přijetí usnesení je potřeba nadpoloviční většiny hlasů přítomných členů komise, v případě rovnosti hlasů má předseda komise hlas rozhodující. Hlasování je možné na základě rozhodnutí předsedy komise konat také per rollam nebo v případě distančního zasedání pomocí prostředků komunikace na dálku.
  5. Usnesení komise zasílá její předseda předkladateli podnětu, zúčastněným osobám a děkanovi fakulty. Usnesení obsahuje stanovisko Komise a v případě vyžádání člena komise rovněž vyjádření jeho nesouhlasu s usnesením, včetně odůvodnění nesouhlasu.

 

Čl. 4
Komise zřízené coby poradní orgány děkana

  1. Komise zřízené coby poradní orgány děkana dle ustanovení čl. 17 odst. 1 Statutu fakulty zřizuje a ruší děkan prostřednictvím vydání interního předpisu - opatření děkana.
  2. Usnesení komise coby poradního orgánu tvoří doporučující stanovisko, případně návrh rozhodnutí děkana fakulty.
  3. Na základě dřívějších opatření děkana jsou na fakultě zřízeny následující komise:

 

  1. Inventarizační komise

Komise byla zřízena na základě opatření děkana č. 15/2012, k provádění inventarizace majetku a závazků.

Komise je ustanovena jako poradní orgán za účelem schvalování provedených inventur, schvalování závěrečného protokolu a zaslání tohoto protokolu kvestorovi univerzity, řešení případných mank a přebytků, ke kontrole sumáře inventur.

 

  1. Škodní komise

Komise byla zřízena na základě opatření děkana č. 12/2017, k náhradě škody.

Komise je ustanovena jako poradní orgán za účelem projednání a posouzení škodních případů na fakultě a návrhu jejich vyřešení.

 

  1. Etická komise

Komise byla zřízena na základě opatření děkana č. 14/2023, Zřízení a jednací řád Etické komise Univerzity Karlovy, Přírodovědecké fakulty.

Komise je ustanovena jako poradní orgán děkana pro etické otázky týkající se všech forem činností v rámci akademické obce, zejména v návaznosti na Etický kodex Univerzity Karlovy. Působnost komise se týká zaměstnanců fakulty, přičemž komise se nezabývá posuzováním specifických otázek etiky ve výzkumu (tato působnost je svěřena jiným komisím).

 

  1. Na základě tohoto opatření děkana se potvrzuje dřívější zřízení, členské obsazení a pokračování v činnosti u následujících komisí na fakultě:

 

  1. Etická komise pro práci s lidmi a lidským materiálem

Komise je ustanovena jako poradní orgán děkana fakulty, doporučující děkanovi schválit či neschválit etickou přípustnost vědeckých projektů, ve kterých se předpokládá práce s lidmi v roli zkoumaných objektů, nebo s biologickým materiálem či genetickou informací pocházejícími z lidí.

Komise dále posuzuje ochranu osobních informací i dalších zájmů probandů či poskytovatelů biologického materiálu či biologických dat. Komise rovněž poskytuje konzultace v daných oblastech.

 

  1. Likvidační komise

Komise je ustanovena jako poradní orgán děkana fakulty, který kontroluje a doporučuje schválení návrhů na vyřazení majetku fakulty z evidence.

 

  1. Historická komise

Komise je ustanovena jako poradní orgán děkana fakulty v otázkách péče o paměť fakulty za účelem zajištění soustavné a dlouhodobé péče o paměť fakulty, zvyšování sounáležitosti studentů a zaměstnanců s její historií a rozvíjení a podněcování vzdělávací i osvětové činnosti fakulty.

 

  1. Zahraniční komise

Komise je ustanovena jako poradní orgán děkana fakulty, navrhující ke schválení u vybraných programů finanční podporu mezinárodních mobilit (např. podpora internacionalizace fakulty, fond Postdoc, strategická partnerství). Je-li třeba, vyjadřuje se komise k dalším internacionalizačním aktivitám fakulty.

 

Čl. 5
Komise zřízené ze zákona

  1. Usnesení komisí zřízených ze zákona tvoří návrh rozhodnutí děkana fakulty.
  2. Na základě zákonných ustanovení jsou na fakultě zřízeny následující komise:

 

  1. Disciplinární komise fakulty

Komise je ustanovena coby samosprávný akademický orgán na základě ustanovení § 25 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách.

Disciplinární komise fakulty projednává disciplinární přestupky studentů zapsaných na fakultě a předkládá návrh na rozhodnutí děkanovi. Jednání disciplinární komise se řídí Disciplinárním řádem pro studenty fakulty a předmětnými ustanoveními zákona o vysokých školách.

 

  1. Odborná komise pro zajišťování dobrých životních podmínek pro pokusná zvířata

Komise je ustanovena na základě ustanovení § 15g a násl. zákona č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání.

Působnost komise je dána v mezích stanovených ustanovujícím zákonem, zejména se pak jedná o projednání a vyjádření se k projektům pokusů, při kterých je nakládáno s pokusnými zvířaty, poskytování poradenství týkající se zacházení se zvířaty, sledování a kontrola průběhu těchto pokusů.

 

Čl. 6
Pracovní skupiny

  1. Za účelem plnění přesně vymezených úkolů, mohou děkan, proděkani a tajemník fakulty zřizovat odborné komise s charakterem pracovní skupiny. Tyto skupiny slouží jako poradní orgány a odborné a metodické zázemí pro rozhodování svého zřizovatele.
  2. Pracovní skupiny jsou k tomu oprávněnou osobou zřízeny, svolávány a obsazeny neformálním způsobem bez užití pravidel stanovených v čl. 2 a 3 tohoto.

 

Čl. 7
Závěrečná ustanovení

  1. Vedením seznamu členů komisí a aktualizací seznamů pověřuji pracovníky sekretariátu děkana a tajemníka.
  2. Tímto opatřením se ruší opatření děkana č. 18/2021 ke komisím Univerzity Karlovy, Přírodovědecké fakulty.
  3. Toto opatření nabývá platnosti a účinnosti dnem vydání.

 

V Praze dne 28. 11. 2023

prof. RNDr. Jiří Zima, CSc.
děkan fakulty