Opatření děkana č. 14/2023
Zřízení a jednací řád Etické komise Univerzity Karlovy, Přírodovědecké fakulty
Čl. 1
Úvodní ustanovení
- Etická komise Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy (dále jen „Komise“, „fakulta“ a „univerzita“) je stálým poradním orgánem děkana fakulty pro etické otázky týkající se všech forem činností v rámci akademické obce, zejména v návaznosti na Etický kodex Univerzity Karlovy[1].
- Komise se nezabývá posuzováním specifických otázek etiky ve výzkumu, které jsou předmětem posuzování k tomu zřízených komisí (Odborná komise pro etiku při práci s lidmi a lidským materiálem, Odborná komise pro zajišťování dobrých životních podmínek pokusných zvířat). Působnost komise se týká zaměstnanců fakulty; tímto opatřením není dotčena působnost Disciplinární komise ve vztahu ke studentům.
- Podněty k posouzení mohou Komisi podávat orgány fakulty, členové akademické obce fakulty a zaměstnanci univerzity zařazení na fakultě, kteří nejsou akademickými pracovníky. Ve zvláště závažných případech týkajících se fakulty si komise může osvojit i podnět vzešlý mimo výše uvedený okruh podavatelů.
Čl. 2
Složení komise
- Komise má pět členů, skládá se z předsedy a dalších čtyř členů z akademické obce fakulty. Každá sekce má v komisi nejméně jednoho zástupce. Řádné členství komise je neslučitelné s funkcí rektora, prorektorů, děkana, proděkanů, vedoucích kateder a ředitelů ústavů.
- Podmínkou členství v Komisi je písemný souhlas jmenovaného s členstvím, spojený se závazkem mlčenlivosti o všech důvěrných nebo jinak citlivých otázkách projednávaných podnětů.
Čl. 3
Vznik a zánik členství v komisi
- Členy Komise jmenuje a odvolává děkan fakulty po projednání v Akademickém senátu fakulty. Předsedu Komise z členů Komise určuje a odvolává děkan.
- Funkční období člena Komise je čtyřleté.
- Tatáž osoba může být členem Komise nejvýše dvě po sobě následující funkční období.
- Členství v Komisi zaniká uplynutím funkčního období, rezignací na členství, ukončením členství v akademické obci fakulty, odvoláním či úmrtím. V případě ukončení členství v komisi rezignací musí být rezignace podána písemně k rukám děkana fakulty. Člena Komise odvolá děkan z funkce, zejména poruší-li podmínky členství v Komisi nebo pokud se neúčastní její činnosti. Návrh na odvolání člena Komise může podat děkanovi fakulty předseda Komise.
- Děkan fakulty může pro posouzení konkrétního případu jmenovat ad hoc další členy Komise; funkční období dalšího člena je omezeno na konkrétní případ. Ke jmenování dalšího člena není nutné projednání v Akademickém senátu fakulty.
- Pokud se projednávaný případ týká studenta, jmenuje děkan ad hoc dalšího člena Komise z řad studentů na návrh Studentské komory Akademického senátu fakulty. Funkční období dalšího člena je omezeno na konkrétní případ.
Čl. 4
Zásady činnosti komise
- Komise zasedá podle potřeby, kdykoli je třeba řešit aktuální případ s etickým rozměrem. Zasedání svolává a řídí předseda Komise. Předseda Komise zároveň reprezentuje Komisi navenek. Předsedu v době jeho nepřítomnosti zastupuje předsedou pověřený člen Komise.
- Jednání Komise je neveřejné. Kromě členů Komise se jednání mohou účastnit pouze osoby, které Komise na jednání přizve, dále děkan fakulty, případně jím pověřená osoba.
- Podnět Komisi se předkládá v písemné podobě předsedovi Komise. Předseda Komise bezodkladně po doručení podnětu seznámí s jeho obsahem ostatní členy Komise.
- Z projednávání konkrétní věci Komisí je vyloučen člen, u něhož se zřetelem na vztah k dané věci a/nebo k účastníkům konkrétního případu lze mít pochybnosti o jeho nestrannosti. Člen Komise je povinen předsedovi Komise oznámit jakoukoli skutečnost, která by v projednávaném případě mohla mít za následek střet zájmů. Předseda Komise takovou skutečnost oznámí děkanovi fakulty.
- Pokud se některý z členů Komise nemůže ze závažných důvodů zúčastnit jednání komise, omluví se předsedovi.
- Jednotlivá podání posoudí Komise na svém nejbližším zasedání a rozhodne o nejvhodnějším způsobu jejich řešení.
- Pro konání zasedání Komise je zapotřebí účast nadpoloviční většiny všech členů Komise.
- Komise postupuje účelně a takovým způsobem, aby podnět mohl být projednán ve své úplnosti bez zbytečných průtahů. Zasedání Komise k projednání podání se uskuteční zpravidla ve lhůtě 1 měsíce od jeho doručení. Komise se ke každému věcně projednávanému podnětu písemně vyjádří zpravidla ve lhůtě 3 měsíců. Vyjádření obsahuje stanovisko Komise.
- Komise je oprávněna požadovat po všech zaměstnancích, studentech a orgánech fakulty předložení dokladů potřebných k objektivnímu posouzení projednávané věci, požadovat jejich osobní účast při jednání Komise a vyžadovat další potřebnou součinnost. Komise je oprávněna provádět šetření na místech, kde k projednávanému případu došlo.
- Předložení dokladů i osobní účast zaměstnanců při jednáních Komise na základě jejího písemného vyžádání je považováno za povinnost zaměstnanců plynoucí z jejich pracovních poměrů. Nemůže-li se zaměstnanec ze závažných důvodů jednání Komise osobně zúčastnit, je povinen se bezodkladně z jednání písemně předsedovi Komise omluvit a je oprávněn se písemně vyjádřit; vyjádření v takovém případě doručí předsedovi Komise alespoň tři pracovní dny před dnem jednání Komise.
- Ten, kdo Komisi podal podnět, jakož i kterákoli z osob, která poskytla Komisi své svědectví či informace, má právo požádat Komisi o skrytí své identity. V takovém případě jsou osoby, jejichž prostřednictvím byl podnět komisi předán, i Komise povinni tuto ochranu poskytnout a všechny zveřejňované dokumenty upravit tak, aby nebyla dotyčná osoba identifikovatelná.
- Každý člen Komise má jeden hlas. K přijetí usnesení je nutná nadpoloviční většina hlasů všech členů Komise.
- Na návrh kteréhokoliv člena Komise je hlasování tajné. V případě potřeby může komise hlasovat o usnesení per rollam.
- Vyjádření Komise zasílá její předseda předkladateli podnětu, zúčastněným osobám a děkanovi fakulty. Vyjádření Komise se, s výjimkou důvěrných informací a při zachování příslušných ustanovení právních předpisů upravujících ochranu osobních údajů, následně zpravidla zveřejňuje na webových stránkách fakulty. Na webových stránkách fakulty se zveřejňuje za stejných podmínek i zápis ze zasedání Komise.
- Komise v případě potřeby spolupracuje s komisemi uvedenými výše (čl. 1, odst. 2) či obdobnými komisemi zřízenými Univerzitou Karlovou a jednotlivými fakultami a dalšími součástmi.
- Archivace dokumentů Komise je zajišťována sekretariátem děkana a tajemníka.
Čl. 5
Závěrečná ustanovení
- Prvními členy Komise jsou osoby, jejichž členství v Komisi bylo projednáno na Akademickém senátu fakulty společně s tímto opatřením.
- K návrhu tohoto opatření se vyjádřil Akademický senát fakulty dne 22. 6. 2023.
- K návrhu tohoto opatření se vyjádřila Vědecká rada fakulty dne 13. 4. 2023.
- Toto opatření nabývá platnosti a účinnosti dne 1. 9. 2023.
V Praze dne 18. srpna 2023
prof. RNDr. Jiří Zima, CSc. děkan fakulty |