Opatření děkana č. 14/2023
Zřízení a jednací řád Etické komise Univerzity Karlovy, Přírodovědecké fakulty

Čl. 1
Úvodní ustanovení

  1. Etická komise Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy (dále jen „Komise“, „fakulta“ a „univerzita“) je stálým poradním orgánem děkana fakulty pro etické otázky týkající se všech forem činností v rámci akademické obce, zejména v návaznosti na Etický kodex Univerzity Karlovy[1].
  2. Komise se nezabývá posuzováním specifických otázek etiky ve výzkumu, které jsou předmětem posuzování k tomu zřízených komisí (Odborná komise pro etiku při práci s lidmi a lidským materiálem, Odborná komise pro zajišťování dobrých životních podmínek pokusných zvířat). Působnost komise se týká zaměstnanců fakulty; tímto opatřením není dotčena působnost Disciplinární komise ve vztahu ke studentům.
  3. Podněty k posouzení mohou Komisi podávat orgány fakulty, členové akademické obce fakulty a zaměstnanci univerzity zařazení na fakultě, kteří nejsou akademickými pracovníky. Ve zvláště závažných případech týkajících se fakulty si komise může osvojit i podnět vzešlý mimo výše uvedený okruh podavatelů.

 

Čl. 2
Složení komise

  1. Komise má pět členů, skládá se z předsedy a dalších čtyř členů z akademické obce fakulty. Každá sekce má v komisi nejméně jednoho zástupce. Řádné členství komise je neslučitelné s funkcí rektora, prorektorů, děkana, proděkanů, vedoucích kateder a ředitelů ústavů.
  2. Podmínkou členství v Komisi je písemný souhlas jmenovaného s členstvím, spojený se závazkem mlčenlivosti o všech důvěrných nebo jinak citlivých otázkách projednávaných podnětů.

 

Čl. 3
Vznik a zánik členství v komisi

  1. Členy Komise jmenuje a odvolává děkan fakulty po projednání v Akademickém senátu fakulty. Předsedu Komise z členů Komise určuje a odvolává děkan.
  2. Funkční období člena Komise je čtyřleté.
  3. Tatáž osoba může být členem Komise nejvýše dvě po sobě následující funkční období.
  4. Členství v Komisi zaniká uplynutím funkčního období, rezignací na členství, ukončením členství v akademické obci fakulty, odvoláním či úmrtím. V případě ukončení členství v komisi rezignací musí být rezignace podána písemně k rukám děkana fakulty. Člena Komise odvolá děkan z funkce, zejména poruší-li podmínky členství v Komisi nebo pokud se neúčastní její činnosti. Návrh na odvolání člena Komise může podat děkanovi fakulty předseda Komise.
  5. Děkan fakulty může pro posouzení konkrétního případu jmenovat ad hoc další členy Komise; funkční období dalšího člena je omezeno na konkrétní případ. Ke jmenování dalšího člena není nutné projednání v Akademickém senátu fakulty.
  6. Pokud se projednávaný případ týká studenta, jmenuje děkan ad hoc dalšího člena Komise z řad studentů na návrh Studentské komory Akademického senátu fakulty. Funkční období dalšího člena je omezeno na konkrétní případ.

 

Čl. 4
Zásady činnosti komise

  1. Komise zasedá podle potřeby, kdykoli je třeba řešit aktuální případ s etickým rozměrem. Zasedání svolává a řídí předseda Komise. Předseda Komise zároveň reprezentuje Komisi navenek. Předsedu v době jeho nepřítomnosti zastupuje předsedou pověřený člen Komise.
  2. Jednání Komise je neveřejné. Kromě členů Komise se jednání mohou účastnit pouze osoby, které Komise na jednání přizve, dále děkan fakulty, případně jím pověřená osoba.
  3. Podnět Komisi se předkládá v písemné podobě předsedovi Komise. Předseda Komise bezodkladně po doručení podnětu seznámí s jeho obsahem ostatní členy Komise.
  4. Z projednávání konkrétní věci Komisí je vyloučen člen, u něhož se zřetelem na vztah k dané věci a/nebo k účastníkům konkrétního případu lze mít pochybnosti o jeho nestrannosti. Člen Komise je povinen předsedovi Komise oznámit jakoukoli skutečnost, která by v projednávaném případě mohla mít za následek střet zájmů. Předseda Komise takovou skutečnost oznámí děkanovi fakulty.
  5. Pokud se některý z členů Komise nemůže ze závažných důvodů zúčastnit jednání komise, omluví se předsedovi.
  6. Jednotlivá podání posoudí Komise na svém nejbližším zasedání a rozhodne o nejvhodnějším způsobu jejich řešení.
  7. Pro konání zasedání Komise je zapotřebí účast nadpoloviční většiny všech členů Komise.
  8. Komise postupuje účelně a takovým způsobem, aby podnět mohl být projednán ve své úplnosti bez zbytečných průtahů. Zasedání Komise k projednání podání se uskuteční zpravidla ve lhůtě 1 měsíce od jeho doručení. Komise se ke každému věcně projednávanému podnětu písemně vyjádří zpravidla ve lhůtě 3 měsíců. Vyjádření obsahuje stanovisko Komise.
  9. Komise je oprávněna požadovat po všech zaměstnancích, studentech a orgánech fakulty předložení dokladů potřebných k objektivnímu posouzení projednávané věci, požadovat jejich osobní účast při jednání Komise a vyžadovat další potřebnou součinnost. Komise je oprávněna provádět šetření na místech, kde k projednávanému případu došlo.
  10. Předložení dokladů i osobní účast zaměstnanců při jednáních Komise na základě jejího písemného vyžádání je považováno za povinnost zaměstnanců plynoucí z jejich pracovních poměrů. Nemůže-li se zaměstnanec ze závažných důvodů jednání Komise osobně zúčastnit, je povinen se bezodkladně z jednání písemně předsedovi Komise omluvit a je oprávněn se písemně vyjádřit; vyjádření v takovém případě doručí předsedovi Komise alespoň tři pracovní dny před dnem jednání Komise.
  11. Ten, kdo Komisi podal podnět, jakož i kterákoli z osob, která poskytla Komisi své svědectví či informace, má právo požádat Komisi o skrytí své identity. V takovém případě jsou osoby, jejichž prostřednictvím byl podnět komisi předán, i Komise povinni tuto ochranu poskytnout a všechny zveřejňované dokumenty upravit tak, aby nebyla dotyčná osoba identifikovatelná.
  12. Každý člen Komise má jeden hlas. K přijetí usnesení je nutná nadpoloviční většina hlasů všech členů Komise.
  13. Na návrh kteréhokoliv člena Komise je hlasování tajné.  V případě potřeby může komise hlasovat o usnesení per rollam.
  14. Vyjádření Komise zasílá její předseda předkladateli podnětu, zúčastněným osobám a děkanovi fakulty. Vyjádření Komise se, s výjimkou důvěrných informací a při zachování příslušných ustanovení právních předpisů upravujících ochranu osobních údajů, následně zpravidla zveřejňuje na webových stránkách fakulty. Na webových stránkách fakulty se zveřejňuje za stejných podmínek i zápis ze zasedání Komise.
  15. Komise v případě potřeby spolupracuje s komisemi uvedenými výše (čl. 1, odst. 2) či obdobnými komisemi zřízenými Univerzitou Karlovou a jednotlivými fakultami a dalšími součástmi.
  16. Archivace dokumentů Komise je zajišťována sekretariátem děkana a tajemníka.

 

Čl. 5
Závěrečná ustanovení

  1. Prvními členy Komise jsou osoby, jejichž členství v Komisi bylo projednáno na Akademickém senátu fakulty společně s tímto opatřením.
  2. K návrhu tohoto opatření se vyjádřil Akademický senát fakulty dne 22. 6. 2023.
  3. K návrhu tohoto opatření se vyjádřila Vědecká rada fakulty dne 13. 4. 2023.
  4. Toto opatření nabývá platnosti a účinnosti dne 1. 9. 2023.

 

V Praze dne 18. srpna 2023

prof. RNDr. Jiří Zima, CSc.
děkan fakulty