Na fakultním plese byla předána ocenění Studentský velemlok

Čtvrtek 6.3.2025

Studentský velemlok je tradiční ocenění, určené nejlepším pedagogům Přírodovědecké fakulty za uplynulý akademický rok. Na pátečním plese PřF UK byly předány ceny pětici pedagogů (či jejich zástupců) za akademický rok 2023/2024. Všem oceněným upřímně gratulujeme! 

 

Cena Studentský velemlok za sekci Biologie

Mgr. Vojtěch Hladký, Ph.D.,  Katedra filosofie a dějin přírodních věd
Předmět: Etika a věda


Vojtěch Hladký působí na Katedře filosofie a dějin přírodních věd, kde se badatelsky věnuje především staré řecké a renesanční filosofii. Pro studenty biologie vyučuje řadu předmětů z oblasti filosofie a dějin vědy, včetně kurzu Etika a věda. Na jeho přípravě se ovšem v posledních letech významně podílely i Jana Švorcová a Lenka Ovčáčková, která také nedávno přebrala veslo hlavního vyučujícího. Jelikož čistě teoretická etika by mohla po několika přednáškách přece jen trochu zešedivět, je jí věnována jen úvodní lekce, po které má každou hodinu jiný přednášející z okruhu učitelů a přátel katedry. Věnujeme se tak tématům od současné environmentalistiky, přes experimenty na zvířatech a jejich welfare až po problémy hodnotové neutrality vědy. Hlavní poselství kursu by se dalo shrnout do hesla: „Méně moralizování a více kritického – a tedy etického – myšlení!“

 

Cena Studentský velemlok za sekci Chemie:

RNDr. Luděk Míka, Ph.D., katedra učitelství a didaktiky chemie
Předmět: Anorganická chemie III (b)


Během přednášek propojuje svět anorganické chemie s biologií, uměním, geologií, geografií i aktuálním politickým uspořádáním světa. A hlavně učí studenty nahlížet na svět kolem sebe úplně novým způsobem. Kromě anorganické chemie, je jeho hlavním zaměřením výuka experimentálních předmětů (aneb jak správně dělat ve škole pokusy) a výroba učebních pomůcek pro výuku pomocí 3D tisku. Při výuce využívá své mnohaleté zkušenosti se vzděláváním mládeže získané jak v rámci výuky na střední škole, tak při práci s nadanými žáky ve spojení s Chemickou olympiádou a letními tábory pro mladé chemiky. V rámci svých přednášek i praktik přenáší na své studenty nadšení z výuky a učí je, jak pro chemii zapálit i žáky (a občas nejen obrazně).

 

Cena Studentský velemlok za sekci Geografie:

RNDr. Miroslav Šobr, Ph.D.,
Předmět: za mimořádné hodnocení ve veškerých 14 vyučovacích předmětech


Dr. Miroslav Šobr se věnuje hydrologii, limnologii a výzkumu přírodních hazardů. Podle ohlasů studentské ankety je oblíbeným pedagogem. Podílí se na výuce více předmětů v bakalářském i magisterském stupni, v některých třeba jen na jednu „dvojhodinovku“ za semestr, některé předměty sám garantuje, přednáší a vede cvičení. Jsou mezi nimi i obávané předměty v bakalářském stupni studia, jako je předmět Planetární geografie pro budoucí učitele geografie, který garantuje od roku 2018. Velký podíl má také na výuce hydrologie v bakalářském studiu, kde vede cvičení k předmětu. Ve výuce se snaží o kontakt a diskusi s posluchači, co nejvíce je zaujmout probíranými tématy. Ideálně je ukázat na konkrétních příkladech z praxe, aby si je studenti uměli co nejvíce představit a probíranou látku pochopili a výklad nebyl nudný. Podílí se také na výuce regionální geografie Asie, kde do výuky přispívá svými zkušenostmi z četných pracovních cest do regionu: dvouměsíční studijní pobyt na jezeru Bajkal a několik na sebe navazujících výzkumných projektů zaměřených na přírodní rizika ve středoasijských pohořích v Kyrgyzstánu a Tádžikistánu. Mezi předměty, které rád vyučuje, patří terénní cvičení z fyzické geografie a terénní úlohy v rámci Geografické olympiády, na jejíž přípravě se podílí od roku 2013. Jeho systém výuky je založen na lidském a férovém přístupu ke studentům.

 

Cena Studentský velemlok za sekci Geologie a Ústav pro životní prostředí

RNDr. Jolana Tátosová, Ph.D.
Předmět: Limnologické metody- praktikum

Působí na Ústavu pro životní prostředí, kde se věnuje limnologii a paleolimnologii horských jezer a současně jako poradce pro studium pomáhá studentům zdolávat úskalí vysokoškolského studia. Pro bakalářské studenty vede terénní kurz Metody environmentálního výzkumu,  spolu-vyučuje Limnologii a Limnology určené pro Erasmus studenty. V magisterském studiu se podílí na výuce a terénním kurzu Biologie vodních živočichů a garantuje výluku nového předmětu Advanced Limnology. Její srdcovou záležitostí je však týdenní terénní kurz Limnologické metody. Přípravě kurzu se věnuje přes deset let a vypracování podkladů k tomuto terénnímu praktiku dalo vzniknout malým neoficiláním skriptům, které dokážou studenta dobře připravit ke státnicím. Nejlépe se však teoretické znalosti zafixují v hlavách studentů, když si vlastníma rukama vyzkouší a na vlastní oči (měření) pochopí všechny principy a souvislosti, které se jim my, pedagogové, snažíme během přednášek přiblížit. Praktikum je časově i obsahově náročné, ale probíhá ve velmi přátelském duchu s cílem naučit studenti si navzájem pomáhat. A snad se to i daří. 

 

Cena SKAS pro nesekční předměty

Mgr. Klára Kovaříková, Ph.D., Katedra tělesné výchovy

Klára Kovaříková je původem z Ostravy, vystudovala na FTVS oboru učitelství tělesné výchovy a francouzský jazyk, doktorát získala rovněž na FTVS v oboru kinantropologie. Celý život se věnuje estetickým sportům jako je tanec, aerobic či gymnastika. V aerobiku především mnoho let školila nové instruktory. Jako instruktorka se v minulosti zúčastnila a prezentovala na mnoha českých i zahraničních fitness kongresech. Napsala tři knihy (Strečink, Fitness joga, Aerobik a Fitness), 7 let létala jako stewardka pro ČSA, tato práce ji nesmírně bavila, stejně jako cestování a poznávání nových zemí, lidí a situací. Před nástupem na Přírodovědeckou fakultu učila na VŠTVS Palestra – Vysoká škola tělesné výchovy a sportu, kde vyučovala didaktiku TV, kineziologii a gymnastiku, od roku 2013 pracuje na Přírodovědecké fakultě na Katedře tělesné výchovy a sportu. Mezi její oblíbené hodiny patří step, a to choreografie a gymnastika, je garantem TV I.