V nakladatelství Cambridge University Press vyšla kniha prof. Petra Pavlínka s názvem Europe's Auto Industry – Global Production Networks and Spatial Change.
Dovolujeme si vás tímto pozvat na křes knihy, který se uskuteční v pondělí 17. 3. 2025 od 17:00 v Pravé rýsovně.
V průběhu křestu vystoupí:
dr. Daniel Šitera - Ústav mezinárodních vztahů
Ing. Monika Martišková - Přírodovědecká fakulta UK
prof. Petr Pavlínek - Přírodovědecká fakulta UK
moderuje: dr. Jakub Jelen - Přírodovědecká fakulta UK
Drobné občerstvení zajištěno.
Kniha „Europe’s Auto Industry: Global Production Networks and Spatial Change” zkoumá restrukturalizaci a geografickou reorganizaci evropského automobilového průmyslu od počátku 90. let 20. století, přičemž analyzuje hnací síly těchto změn a jejich dopady na regionální ekonomický rozvoj v Evropě. K tomu využívá inovativní konceptuální a teoretické přístupy a metody vycházející z analytických přístupů globálních výrobních sítí, globálních hodnotových řetězců a prostorové dělby práce. Východiskem knihy je vysvětlení dopadů přímých zahraničních investic na hospodářských rozvoj především v méně vyspělých zemích a regionech. Toto vysvětlení je potom aplikováno na analýzu investičního chování podniků automobilového průmyslu, které vedlo k výrazným změnám v geografii výroby evropského automobilového průmyslu a k jeho rostoucí internacionalizaci. Výsledkem velkých zahraničních investic byl rychlý růst výroby ve střední a východní Evropě a její těsné zapojení do nadnárodně organizovaného evropského automobilového průmyslu ve formě integrované periferie. Kniha se zabývá i tím, jak tento rychlý růst automobilového průmyslu ve střední a východní Evropě ovlivnil automobilový průmysl v západní Evropě, kde se naopak nacházela většina uzavřených továren a ztracených pracovních míst. Tyto obecné trendy se však v různých zemích projevily velice nerovnoměrně. Kniha také analyzuje, jak se změny v geografii výroby projevily na relativním postavení jednotlivých zemí v evropském automobilovém průmyslu. Zkoumá i přechod na výrobu elektromobilů především ve střední a východní Evropě a předpokládaný dopad tohoto přechodu na postavení integrované periferie v budoucím evropském automobilovém průmyslu.