Základní proměnnou světa je proměna. Od evoluce v přírodě po revoluci v technologiích. Svou proměnou a vývojem prochází vše kolem nás. Pojďme společně proměnit jednu noc v roce na jedinečnou oslavu vědy!
Noc vědců, akce oživující v jeden večer stovky vědeckých budov, do kterých se běžný smrtelník nedostane. Návštěvníci proplouvají laboratořemi, přednáškovými místnostmi, vybuchujícími experimenty a jdou do hloubky aktuálních témat. Děti, dospělí, senioři, každý zapálený pro vědu je vítaný. Setkejte se s našimi vědci a oni už vás naučí vědu milovat.
V České republice se Noc vědců koná od roku 2005 a je zastoupena českými univerzitami, vědeckými ústavy, hvězdárnami a dalšími institucemi. Od roku 2024 se stávají národními koordinátory Vysoká škola chemicko-technologická v Praze a Univerzita Palackého v Olomouci ve spolupráci s Univerzitou Karlovou, Českým vysokým učením technickým, Českou zemědělskou univerzitou a Vysokou školou ekonomickou. Noc vědců se v roce 2024 uskuteční v pátek 27. září.
Přírodovědecká falkulta UK připravila pro letošní Noc vědců následující program (budova FF UK, náměstí J. Palacha):
učebna
Riskantní projekt prováděný v Grónsku s cílem pochopit rozsah klimatické krize 301
Životní proměny 131 (aula)
Kouzlo proměny 325
Život v kapce vody 325
GEOLAB 325
Proměny moří v čase 326
Interaktivní evoluce 326
Program v rámci Noci vědců si ve spolupráci s Přírodovědci připravilo i popularizační a vzdělávací centrum UK Didaktikon. To věnuje letošní Noc vědců těm nejmenším, které mimo jiné, zve do unikátního hmyzího světa. Děti si budou moc vyzkoušet vzít si do ruky živé brouky, strašilky a další bezobratlé, vyrobit si chemickou zahrádku nebo vlastní světlušku. A to všechno v době od 15:00 do 18:00. Těšíme se na vás!
Riskantní projekt prováděný v Grónsku s cílem pochopit rozsah klimatické krize
Vědci se vydali na odvážnou expedici do Grónska, aby provedli vrtání skrz ledovec až do hloubky přes 1 kilometr. Cílem bylo získat vzorky sedimentů zpod ledovce a zjistit, zda se tam nachází metan - skleníkový plyn, který by mohl zhoršovat globální oteplování.
Kdy začíná život? Je to již ve spermii či vajíčku, nebo v oplozeném zárodku? Či snad až po vzniku nervové soustavy? Toto jsou otázky, které napadají každého z nás a je těžké na ně jednoznačně odpovědět. Podívejme se ale spolu na tajemství života z pohledu vývojové biologie a pojďme se ptát...JAK. JAK je možné, že se dvě specializované buňky, jakými jsou spermie a vajíčko promění ve všehoschopný zárodek? JAK je řízen jeho časný vývoj? JAK zárodek "ví" kde bude mít hlavu, kde ocas, kde hřbet a kde břicho? A co pravá a levá strana? JAK vzniká mozek a JAK svaly a vnitřní orgány? JAK to, že nedokážeme regenerovat končetiny? JAK souvisí zárodečný vývoj a regenerace s rakovinou?
Chemie je založená na proměně, z jednoduchých látek se stávají složitější a naopak, mění se barvy, skupenství a mnoho dalších vlastností látek. Vysvětlíme vám všechny proměny a některé si dokonce vyzkoušíte na vlastní kůži.
Tým studentů učitelství biologie na Přírodovědecké fakultě UK vás ve svém stánku seznámí s mikroskopickými obyvateli v tůní, rybníků a kaluží. Prohlédneme si společně také vzorky z filtračních zařízení akvárií a z polštářů vlhkého mechu na střechách lidských staveb. Pomocí mikroskopu s digitální kamerou budeme pozorovat například rozsivky, nálevníky, vířníky, hlístice nebo drobné planktonní korýše. Při troše štěstí objevíme i prapodivné želvušky, které dokážou přežít i úplné vyschnutí a vysoké dávky kosmického záření.
GEOLAB je soubor interaktivních aktivit a her umožňující si vyzkoušet práci geografa či si vytvořit vlastní přehled o aktuálních geografických problémech. Najdete místopisné chyby na mapách? Poznáte družicové snímky? Přiřadíte věkové pyramidy správnému státu? Víte, odkud pochází vaše tričko? Na tyto a další otázky si odpovíte, když vyzkoušíte naše aktivity a třeba zjistíte, že vás geografie také baví.
Paleoekologické změny na ukázce vybraných druhů mořských živočichů. Jak evoluce a ekologické změny určili trend jejich adaptací nebo druhovou extinkci.
Dokážete podobně jako evoluce sama správně vybrat, jak která skupina organismů reagovala na změny v životním prostředí přizpůsobením své podoby? Pokud ano, zastavte se – pokud ne, zastavte se a naučte se něco nového!