Opatření děkana č. 13/2023
Pravidla pro evidenci, odevzdávání a zveřejňování závěrečných prací na PřF UK
Čl. 1
Předmět úpravy
Toto opatření děkana se vydává k provedení čl. 12 Studijního a zkušebního řádu UK (dále jen „SZŘ UK“), čl. 7 Rigorózního řádu UK (dále jen „RŘ UK“), Opatření rektora Zpřístupnění elektronické databáze závěrečných prací [1] (dále jen „OR ZEDZP“) a Opatření rektora Odevzdávání a kontrola závěrečných prací v programech celoživotního vzdělávání zaměřených na výkon povolání [2], Pravidel pro organizaci studia na PřF UK a Pravidel pro konání státní rigorózní zkoušky na PřF UK vydávám toto opatření, které doplňuje a upřesňuje postupy týkající se vypisování témat, odevzdávání, evidence a zveřejňování závěrečných prací.
Čl. 2
Úvodní ustanovení
- Za závěrečnou práci se podle zákona o vysokých školách považuje práce bakalářská, diplomová, disertační, rigorózní a závěrečná práce v programu celoživotního vzdělávání (dále jen „CŽV”), je-li požadována.
- Vypisování, přihlašování a schvalování témat prací probíhá v termínech určených opatřením děkana Harmonogram akademického roku (dále jen „harmonogram”).
- Za odevzdání práce a za správnost a úplnost souborů vložených do studijního informačního systému (dále jen „SIS“) odpovídá student, resp. uchazeč o státní rigorózní zkoušku a účastník CŽV (dále jen „student”); za zveřejnění práce odpovídá fakulta.
- Děkan jmenuje v souladu s OR ZEDZP fakultního koordinátora pro oblast evidence a zveřejňování závěrečných prací.
- Činnost fakultního koordinátora je rámcově popsána v OR ZEDZP. Fakultní koordinátor zejména:
- komunikuje ve věcech týkajících se evidence závěrečných prací s osobou pověřenou Ústavem výpočetní techniky UK (dále jen „ÚVT UK“);
- pravidelně informuje vedení fakulty o stavu evidence závěrečných prací obhajovaných na fakultě;
- sbírá podněty a připomínky k evidenci a zveřejňování závěrečných prací z pracovišť fakulty a od vedení fakulty a po vyhodnocení na fakultě tyto předává ÚVT UK;
- koordinuje činnosti fakulty v oblasti evidence a zveřejňování závěrečných prací v součinnosti s ÚVT UK, tj. uděluje pokyny k provedení příslušných úkolů ve vazbě na evidenci a zveřejňování závěrečných prací pracovníkům fakulty dle čl. 4–6 tohoto opatření, a kontroluje zpracování těchto úkolů;
- zpracovává žádosti o vložení práce v jiném než schváleném formátu dle OR ZEDZP.
- Fakultní koordinátor není kontaktní osobou pro studenty. Studenti se se svými dotazy obracejí na vedoucího práce/školitele či na pracoviště, které vypsalo příslušné téma práce. Jméno fakultního koordinátora, včetně kontaktních údajů, je uvedeno na internetových stránkách studijního odboru.
- Za originál posudku se považuje:
- podepsaný,
- elektronicky podepsaný,
- nahraný do SIS z účtu vedoucího/oponenta.
Čl. 3
Vypisování, přihlašování a schvalování témat prací
- Vedoucí prací/školitelé ve spolupráci s garanty studijních programů (dále jen „garant”) a vedoucími kateder a řediteli ústavů (dále jen „kateder”) vypisují témata prací v SIS. Práce mohou být vypsány pouze jako součást akreditovaného studijního programu a v příslušnosti ke katedře. Schválení externího spolupracovníka v roli vedoucího práce/školitele je v pravomoci garanta zpravidla po projednání s vedoucím katedry.
- Student se k vypsanému tématu práce přihlásí v SIS v období určeném harmonogramem.
- Vedoucí práce/školitel po kontrole zadaných údajů o práci v SIS potvrdí přidělení tématu práce přihlášenému studentovi. Tím přijímá roli vedoucího práce/školitele daného studenta.
- Zadání práce schvaluje garant v SIS. Po schválení garantem je přiřazení práce studentovi závazné. V případě doktorského studijního programu zadání práce schvaluje oborová rada (dále „OR”) spolu s individuálním studijním plánem studenta.
- Téma práce je možné změnit pouze na základě písemné žádosti. Žádost schvaluje po vyjádření vedoucího práce a garanta děkanem pověřený proděkan. V případě doktorského studijního programu žádost schvaluje OR. Změnou tématu nejsou dílčí modifikace názvu práce, které odrážejí vývoj projektu. Název práce v SIS je možné v rámci tématu upřesnit a změnit nejpozději před odevzdáním práce.
- Žádost o změnu tématu práce musí vždy obsahovat souhlas vedoucího práce a garanta. Schválenou změnu tématu práce zaznamená v SIS studijní odbor archivací původní práce, což oznámí e-mailem studentovi a garantovi. Vedoucí práce vypíše v SIS nové téma práce, studenta k práci přihlásí a potvrdí přidělení tématu. Následuje schválení zadání nové práce garantem.
- Žádost o změnu vedoucího práce/školitele schvaluje garant, a to po projednání návrhu s původním a s nově navrhovaným vedoucím práce, v případě doktorského studijního programu po schválení OR. Změnu vedoucího práce/školitele na základě schválené žádosti zaznamená v SIS studijní odbor.
- V případě, kdy výsledek obhajoby je ”neprospěl/a” nebo student odstoupí od obhajoby, práce je studijním odborem archivována. Vedoucí práce/školitel znovu vypíše téma práce v SIS.
Čl. 4
Náležitosti, formální úprava a odevzdání práce
- Práce může být zadána, řešena a odevzdána v jazyce českém nebo anglickém. Změna jazyka práce je možná pouze se souhlasem vedoucího práce/školitele a garanta/OR. Změnu jazyka práce zaznamená garant nebo vedoucí práce/školitel v SIS.
- Práce musí obsahovat:
- abstrakt v českém i anglickém jazyce;
- závazné prohlášení studenta, že práci sepsal samostatně, všechny použité zdroje a literatura jsou v práci řádně citovány a práce nebo její podstatná část nebyla využita jako závěrečná práce k získání jiného nebo stejného akademického titulu;
- jsou-li součástí práce publikace, které mají více autorů, nebo je-li v ní využito výsledků dosažených prací studenta ve vědeckém týmu, musí být v práci upřesněn podíl studenta na výsledcích.
- Pokud byla při psaní závěrečné práce použita umělá inteligence (AI) a technologie podporované AI, je nutné dodržet tato pravidla:
- tyto technologie lze použít pouze ke zlepšení čitelnosti a jazyka, nikoli k nahrazení klíčových úkolů výzkumníků, jako je interpretace dat nebo vyvozování vědeckých závěrů;
- použití AI a technologií podporovaných AI je nutné uvést v prohlášení studenta dle odst. 2.
Podrobnosti k využití AI jsou uvedeny na adrese https://ai.cuni.cz/.
- Závazný vzor titulní stránky práce je zveřejněn na internetových stránkách studijního odboru v sekci formuláře. Doporučeným fontem je Times New Roman, řádkování 1–1,5. Další požadavky k formální úpravě práce mohou být stanoveny garantem a musí být zveřejněny na internetové stránce pracoviště garanta.
- Práce se odevzdává v elektronické formě v SIS v termínu dle harmonogramu. Datum odevzdání práce se zaznamená automaticky.
- Práci student odevzdává výhradně ve formátech stanovených OR ZEDZP a Opatření rektora Odevzdávání a kontrola závěrečných prací v programech celoživotního vzdělávání zaměřených na výkon povolání.
- Student odevzdává:
- řešení práce;
- abstrakty podle odst. 2.;
- popřípadě přílohu práce;
- v doktorských studijních programech také profesní životopis bez osobních údajů studenta a seznam publikací; další požadavky k práci mohou být stanoveny v rámcových požadavcích OR uvedených v individuálním studijním plánu.
- V případě, že student po odevzdání práce zjistí, že potřebuje v práci provést dodatečně změny, požádá studijní odbor o odemknutí záznamu o práci v SIS pro úpravy. Odemknutí záznamu o práci je možné pouze do termínu pro odevzdání práce k obhajobě.
- Text práce odevzdané k obhajobě nelze po termínu stanoveném pro odevzdání měnit, s výjimkou oprav ve formě errat. Soubor s případnými erraty práce obsahujícími opravy typografických a drobných chyb může student vložit k záznamu o práci v SIS, a to nejpozději do deseti pracovních dnů po konání obhajoby.
Čl. 5
Odpovědnosti a pravomoci pracovníků fakulty – Bakalářské a diplomové práce a závěrečné práce CŽV
- Vedoucí katedry v součinnosti s garantem odpovídá za:
- vypsání témat prací v SIS;
- zadání témat prací studentům;
- kontrolu náležitostí odevzdané práce;
- vložení posudků práce do SIS.
- Vedoucí katedry může prováděním těchto činností pověřit jednoho nebo více pracovníků katedry (dále jen „pověřená osoba”).
- Garant odpovídá za to, že nabídka témat a vedoucích prací odpovídá zaměření a nárokům příslušného programu. Garant zejména:
- schvaluje zadání;
- schvaluje oponenta práce s přihlédnutím k návrhu vedoucího práce;
- může stanovit požadavky na obsahové a formální náležitosti posudků, které se zpravidla zveřejňují na internetové stránce pracoviště garanta.
- Vedoucí a oponent práce:
- přijetím své role vyjadřuje závazek spolupracovat s garantem a vedoucím katedry;
- odpovídá za vložení posudku práce do SIS nejméně tři pracovní dny před konáním obhajoby práce; za externího oponenta může posudek do SIS vložit pověřená osoba.
- Předseda komise nebo jím pověřená osoba odpovídá za:
- kontrolu vložení posudku od vedoucího práce a oponenta v SIS;
- vyplnění zápisu o části státní závěrečné zkoušky „Obhajoba bakalářské/diplomové/závěrečné práce” (dále jen „záznam o průběhu obhajoby”) v SIS;
- vložení záznamu o průběhu obhajoby do SIS;
- dodání záznamu o průběhu obhajoby s originály posudků studijnímu odboru v termínu určeném harmonogramem.
- Vedoucí studijního odboru odpovídá zejména za:
- finalizaci záznamu o práci v SIS;
- kontrolu a uložení posudků a záznamu o průběhu obhajoby do hybridní spisové dokumentace studenta.
- Vedoucí knihoven odpovídají zejména za katalogizaci bakalářské a diplomové práce, resp. doplnění automaticky vzniklého katalogizačního záznamu o knihovnické údaje.
Čl. 6
Odpovědnosti a pravomoci pracovníků fakulty – Disertační práce
- Vedoucí katedry v součinnosti s garantem odpovídá za vypsání tématu práce v SIS školitelem.
- OR/garant odpovídá za schválení školitele, tématu a zadání práce, které je součástí individuálního studijního plánu studenta.
- Vedoucí studijního odboru odpovídá za:
- kontrolu náležitostí odevzdané práce;
- vložení posudků práce do SIS nejméně tři pracovní dny před konáním obhajoby práce;
- finalizaci záznamu o práci v SIS;
- kontrolu a uložení posudků a záznamu o průběhu obhajoby do hybridní spisové dokumentace studenta.
- Předseda komise nebo jím pověřená osoba odpovídá za:
- vložení záznamu o průběhu obhajoby do SIS;
- dodání záznamu o průběhu obhajoby a posudků s originály podpisů studijnímu odboru v termínu určeném harmonogramem.
- Pro vedoucí knihoven platí ustanovení čl. 5 odst. 7.
Čl. 7
Odpovědnosti a pravomoci pracovníků fakulty – Rigorózní práce
- Vedoucí studijního odboru odpovídá za:
- správnost a úplnost přihlášky ke státní rigorózní zkoušce a její předání garantovi;
- založení záznamu o práci v SIS;
- kontrolu náležitostí odevzdané práce a její vložení do SIS;
- finalizaci záznamu o práci v SIS;
- kontrolu a uložení posudku a záznamu o průběhu obhajoby do hybridní spisové dokumentace uchazeče o státní rigorózní zkoušku.
- V případě uznání práce je datum Zápisu o státní rigorózní zkoušce zadáno do SIS jako datum obhajoby.
- Garant schvaluje téma rigorózní práce.
- Předseda komise nebo jím pověřená osoba odpovídá za:
- vložení posudku práce do SIS a doručení posudku studentovi nejméně tři pracovní dny před konáním obhajoby práce;
- vyplnění záznamu o průběhu obhajoby;
- vložení záznamu o průběhu obhajoby do SIS;
- dodání záznamu o průběhu obhajoby a posudku s originály podpisů studijnímu odboru do pěti pracovních dnů od konání obhajoby.
- Pro vedoucí knihoven platí ustanovení čl. 5 odst. 7.
Čl. 8
Zveřejňování prací
- Práce odevzdané k obhajobě s výjimkou závěrečných prací CŽV se zveřejňují k nahlížení veřejnosti prostřednictvím SIS.
- V případě, že práce obsahuje údaje, jejichž zveřejnění na internetu není možné z důvodu ochrany autorských práv, patentové ochrany nebo jiné ochrany duševního vlastnictví, extrahuje student tyto údaje (například publikované články, texty přijaté do tisku nebo rukopisy připravené k odeslání, tabulky, sekvence, vzorce, detaily postupů) do přílohy práce, u kterých lze požádat o odložení zveřejnění.
- Pokud není možné data extrahovat tak, aby se nenarušila srozumitelnost práce, lze žádat o odložení zveřejnění celé práce.
- Žádost o odložení zveřejnění celé práce nebo příloh podává vedoucí práce/školitel nebo pověřená osoba. Žádost lze podat v SIS od data zadání práce nejpozději do data odevzdání práce, a to až na dobu tří let od termínu obhajoby. V případě rigorózní práce žádost zaznamená v SIS studijní odbor.
Čl. 9
Závěrečná ustanovení
- Toto opatření se nevztahuje na studenty zapsané na fakultě, kteří v rámci dvouoborového studia nebo studia ve sdružených studijních programech zpracovávají závěrečnou práci na jiné fakultě. Na tyto studenty se vztahuje věcně odpovídající opatření děkana příslušné fakulty.
- Tímto opatřením se ruší Opatření děkana č. 22/2017.
- Osobami odpovědnými za realizaci tohoto opatření a kontrolu jeho dodržování stanovuji fakultního koordinátora pro zveřejňování závěrečných prací, vedoucí kateder/ředitele ústavů, garanty studijních programů/oborů, vedoucí/školitele závěrečných prací, předsedy komisí, vedoucí studijního odboru a vedoucí oborových knihoven.
- Toto opatření nabývá účinnosti dne 1. 10. 2023.
V Praze dne 28. června 2023
prof. RNDr. Jiří Zima, CSc. děkan fakulty |
[1] - As of the issue date of this Dean's Measure, this means Rector's Measure No. 16/2019
[2] - As of the issue date of this Dean's Measure, this means Rector's Measure No. 39/2022