Opatření děkana č. 02/2018
k tvorbě publikací a evidenci výsledků vědy, výzkumu, inovací a další tvůrčí činnosti
Čl. 1
Předmět úpravy
Toto opatření upravuje sběr dat o výsledcích aktivit vědy, výzkumu a inovací a další duševní činnosti, zejména publikační (dále jen „výsledky“), na Univerzitě Karlově, Přírodovědecké fakultě (dále jen „fakultě“), a to na základě opatření rektora č. 18/2012. Opatření rovněž stanovuje pravidla pro uvádění afiliací a poděkování (acknowledgement) ve výsledcích.
Čl. 2
Úvodní ustanovení
Výsledky jsou klíčovými výstupy vědecké činnosti, která je jednou ze dvou hlavních činností fakulty. Výsledky musejí být správně evidovány zejména v bibliografii Univerzity Karlovy (dále jen “bibliografie UK”) a v Rejstříku informací o výsledcích (dále jen “RIV”). Evidence je využívána zejména pro tvorbu analýz pro potřeby vedení Univerzity Karlovy (dále jen “UK”) a vedení fakulty, včetně evaluace, a pro další účely.
Čl. 3
Tvorba výsledků
- Všichni zaměstnanci a studenti fakulty, kteří publikují výsledky vzniklé na pracovištích fakulty nebo s její podporou, uvádějí v záhlaví publikací institucionální afiliaci k fakultě.
- Zaměstnanci fakulty, kteří publikují výsledky vzniklé při jejich práci na jiných pracovištích (v České republice nebo v zahraničí), uvádějí institucionální afiliaci k fakultě tehdy, pokud mají v době vzniku této práce nebo v době jejího zaslání k publikaci uzavřen s fakultou pracovní poměr a pokud publikované výsledky souvisejí s náplní jejich práce na fakultě, uvedené v Popisu pracovní činnosti.
- Afiliace musí obsahovat text (v přesném znění) “Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakulta” v české verzi nebo “Charles University, Faculty of Science” v anglické verzi, příp. zkrácený tvar “PřF UK” v české verzi nebo “Charles Univ, Fac Sci” v anglické verzi. Afiliace může také navíc obsahovat název pracoviště (české a anglické názvy pracovišť jsou dány organizačním řádem fakulty, vydaným opatřením děkana, v platném znění).
- Výsledek musí v příslušné části (existuje-li) obsahovat poděkování (acknowledgement) všem účelovým podporám, jejichž pomocí vznikl. Je nutné uvádět správné názvy poskytovatelů podpory, především celá čísla projektů nebo výzkumných záměrů v oficiální podobě evidované u poskytovatele dané podpory. Je zapotřebí respektovat případné specifické podmínky poskytovatele finanční podpory, např. exkluzivitu uvádění výsledků u Projektů na podporu excelence v základním výzkumu GA ČR. Rovněž se uvádí poděkování u výsledků vzniklých s podporou UNCE, GA UK nebo SVV, příp. dalších zdrojů financování.
Čl. 4
Evidence výsledků
- Evidence výsledků je uskutečňována pomocí celouniverzitní aplikace OBD (dále jen “OBD”).
- Součástí evidence výsledků je i proces sběru dat o výsledcích. Sběru dat podléhají všechny druhy výsledků definované v platné Metodice hodnocení výsledků výzkumných organizací (dále jen “metodika”) vydané Radou pro výzkum, vývoj a inovace (dále jen „RVVI“) a dále výsledky určené pro výběrovou bibliografii UK, obojí uvedené v příloze č. 1 tohoto opatření.
- Pro fakultní sběr dat o výsledcích v OBD platí zejména:
- každý výsledek v OBD je reprezentován právě jedním záznamem o výsledku (dále jen “záznam”),
- záznam v OBD musí být pořízen do 3 měsíců od data vydání resp. zveřejnění výsledku, nejpozději však do fakultou vyhlášeného termínu ukončení sběru za patřičný rok,
- záznam v OBD může být nekompletně pořízen i před reálným vzniknutím výsledku (např. před vydáním odborného článku), kdy autor informuje takto své pracoviště, že očekává v dohledné době vznik konkrétního výsledku; takovýto záznam musí být do data vzniku výsledku v OBD označen jako “neuplatněný” výsledek (tzn. ve stavu “rozpracovaný”), po vzniku výsledku je nutné záznam doplnit/aktualizovat,
- při pořizování záznamů do OBD jsou přednostně využívány číselníkové hodnoty, při vyplňování údajů o univerzitních či fakultních autorech (Čl. 3 odst. 1) je použití číselníku osob povinné,
- při pořizování záznamů do OBD je nezbytně nutné v patřičných místech vyplnit všechny zdroje financování (granty, výzkumné záměry, centra, podpora specifického výzkumu, institucionální financování), na základě nichž daný výsledek vznikl, a to včetně relevantních institucionálních zdrojů, které nejsou explicitně uvedeny v poděkování.
Čl. 5
Organizační zajištění sběru dat
- Sběr dat probíhá průběžně celý rok, s ohledem na ustanovení Čl. 4 odst. 3 písm. b).
- Organizaci sběru dat na fakultě zajišťují pověření pracovníci na základě opatřením rektora stanovené hierarchie:
a) první fakultní autor výsledku (dále jen „autor“),
b) zpracovatel pracoviště (dále jen „zpracovatel”),
c) fakultní správce. - Vedoucí pracoviště určí zpracovatelem osobu, která má pracovněprávní vztah k tomuto pracovišti. O tomto určení nebo jeho změně vedoucí následně písemně či emailem informuje fakultního správce.
- Fakultní správce je určen děkanem fakulty. Fakultní správce musí mít pracovněprávní vztah k fakultě.
- Fakultním koordinačním pracovištěm je oddělení podpory vědy.
Čl. 6
Povinnosti a odpovědnosti pracovníků pověřených sběrem dat
- Autor výsledku je odpovědný za to, že výsledek bude evidován pomocí záznamu v OBD.
- Zpracovatel vkládá záznam o výsledku do OBD a je odpovědný za to, že bude evidován správně.
- Mezi povinnosti autora patří zejména:
- bezodkladné poskytnutí správných a úplných dat o výsledku zpracovateli,
- komunikace se zpracovatelem při případné opravě záznamu,
- v případě pochyb u některých údajů záznamu poskytnutí plného textu výsledku pro ověření správnosti a úplnosti záznamu zpracovateli nebo fakultnímu správci,
- předložení výsledku na vyžádání ke kontrole, především při procesu hodnocení výsledků zaslaných do databáze RIV,
- dodržování fakultních termínů vyhlášených fakultním správcem.
- Mezi povinnosti zpracovatele patří zejména:
- vložení správných dat o výsledku do OBD,
- kontrola, ověřování a případná oprava všech záznamů o výsledcích autorů daného pracoviště především z hlediska souladu s metodikou hodnocení a dalšími pokyny RVVI a případné přeřazení výsledků do správného druhu,
- rozhodnutí o zařazení záznamu do datové dávky pro RIV,
- zajištění informační podpory autorům příslušného pracoviště včetně případných konzultací,
- komunikace a konzultace s jinými zpracovateli a fakultním správcem,
- dodržování fakultních termínů vyhlášených fakultním správcem.
- Mezi povinnosti fakultního správce patří zejména:
- zajišťování školení pro uživatele OBD,
- zajišťování školení pro zpracovatele v platné metodice a dalších pokynů RVVI nebo UK,
- zajišťování informační podpory zpracovatelům včetně případných konzultací,
- včasné vyhlášení a zveřejnění závazných termínů pro autory a zpracovatele pro ukončení sběru dat za daný rok,
- formální zařazení výsledků do datové dávky pro RIV za daný rok a následné vygenerování datových dávek pro RIV za daný rok,
- zpracování přehledů a analýz pro potřeby fakulty,
- namátková kontrola a případná oprava vybraných záznamů,
- komunikace a konzultace s příslušnými pracovišti RUK a fakultními správci jiných fakult/součástí UK.
6. Pokud zpracovatel nebo fakultní správce zjistí při kontrolách záznamů chyby či nesrovnalosti v datech o výsledku, v konzultaci s autorem záznam opraví. Hrozí-li, že by v důsledku včasného neprovedení opravy záznamu autorem došlo k možnému vyřazení výsledku ze strany RVVI, je zpracovatel nebo fakultní správce oprávněn opravu záznamu provést sám a následně autora výsledku o provedení opravy informovat.
Čl. 7
Závěrečná ustanovení
- Tímto opatřením se ruší opatření děkana č. 4/2013.
- Osobami odpovědnými za dodržování tohoto opatření v rámci jednotlivých pracovišť stanovuji vedoucí těchto pracovišť.
- Osobou odpovědnou za kontrolu dodržování tohoto opatření stanovuji vedoucí/ho oddělení podpory vědy.
- Toto opatření nabývá účinnosti 16. 01. 2018
- Nedílnou součástí opatření je příloha č. 1
V Praze dne 16. 01. 2018
prof. RNDr. Jiří Zima, CSc. děkan fakulty |