Opatření děkana č. 6/2012
kterým se vydává směrnice pro používání osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP)

Čl.1
Předmět směrnice pro používání OOPP

  1. Směrnice pro používání OOPP stanoví rozsah a druh poskytovaných OOPP na základě hodnocení pracovních rizik, které na zaměstnance a posluchače působí nebo mohou působit.
  2. Směrnice pro používání OOPP stanoví rozsah bezplatného poskytování a hospodaření s OOPP zaměstnancům a posluchačům, u nichž to vyžaduje:
    • ochrana jejich života a zdraví,
    • ochrana pracovníků z důvodu hygienických a protiepidemických,
    • mimořádné opotřebení nebo znečištění OOPP vlivem pracovního prostředí.
  3. Směrnice pro používání OOPP určuje poskytování množství mycích, čisticích a desinfekčních prostředků.


Čl. 2
Zkratky, definice,pojmy

  1. Zkratky
    OOPP - osobní ochranné pracovní prostředky
    X – označení rizik, kterým mohou být zaměstnanci na jednotlivých pracovištích vystaveni
  2. Definice, pojmy
    Osobní ochranné pracovní prostředky jsou prostředky osobní ochrany schválené příslušnou autorizovanou zkušebnou a určené k tomu, aby se zaměstnanci jejich používáním chránili před riziky, která by mohla ohrozit jejich život, bezpečnost nebo zdraví při práci.

Desinfekční prostředky jsou chemické látky nebo jejich směsi, které zneškodňují patogenní
mikroorganismy.

Pracovní rizika znamená kombinaci pravděpodobnosti a rozsahu možného zranění nebo poškození zdraví zaměstnance, vystaveného v pracovním procesu jednomu nebo více potenciálním zdrojům pracovních úrazů nebo ohrožení zdraví pracovníka.


Čl. 3
Zodpovědnosti

  1. Zaměstnanci musí používat OOPP v souladu s příkazy a pokyny zaměstnavatele, a to výhradně při těch činnostech, pro které jim byly OOPP přiděleny.
  2. Zaměstnanci nesmí používat nefunkční ochranný prostředek a jsou povinni oznámit závady na přiděleném OOPP svému nadřízenému.
  3. Zaměstnanci musí o OOPP řádně pečovat, řádně s nimi hospodařit, zajišťovat jejich drobnou denní údržbu a odkládat je na místech k tomu určených. Za ztrátu, svévolné poškození nebo zničení OOPP, které vedoucí pracoviště svěřil zaměstnanci na základě jeho písemného potvrzení do užívání, odpovídá samotný zaměstnanec.
  4. Vedoucí pracovišť zodpovídají za:
    • určení vhodných OOPP na základě vyhodnocení rizik, která působí nebo mohou působit na zaměstnance,
    • přidělení vhodných OOPP,
    • kontrolu vybavenosti a správného používání OOPP zaměstnanci a posluchači,
    • evidenci o výdeji OOPP jednotlivým zaměstnancům a posluchačům,
    • informovanost podřízených o rizikách, před kterými je používání OOPP chrání,
    • výměnu OOPP v případě snížení jejich ochranné funkce,
    • vybavení zaměstnanců a posluchačů dalšími OOPP v mimořádných případech (brigádnická výpomoc atd.) nebo v důsledku konání zvláštní specifické práce nebo vzniku nových pracovních podmínek.
  5. Vedoucí pracoviště nebo laboratoře určí, které OOPP budou používat posluchači na daném pracovišti nebo laboratoři.
  6. Vedoucí katedry (oddělení) nebo ředitel ústavu určuje pro optimalizaci zásob orientační životnost a lhůtu pro výměnu OOPP. OOPP musí být vyměněn okamžitě, když je omezena jeho ochranná funkce opotřebováním nebo poškozením. Za zajištění mycích a čisticích prostředků je odpovědný pracovník určený vedoucím katedry (oddělení) nebo ředitelem ústavu.

Čl. 4
Všeobecné zásady pro poskytování OOPP

  1. Všeobecné zásady pro poskytování OOPP
    Vyhodnocení pracovních rizik
    Vyhodnocení rizik spojených s výkonem práce u jednotlivých profesí je provedeno v tabulce „Hodnocení rizik při výběru OOPP“ uvedené v příloze č. 1 v seznamu poskytovaných OOPP.
    Stanovení osobních ochranných pracovních prostředků
    Zaměstnanci jsou vybavováni OOPP pro výkon práce na základě vyhodnocení rizik spojených s výkonem práce (příloha č. 1 Seznam poskytovaných OOPP dle profesí s vyhodnocením rizik). Za řádné vedení evidence o přidělení OOPP je zodpovědný příslušný vedoucí katedry/oddělení nebo ředitel ústavu (příloha č. 2 Vzor záznamu evidence OOPP pro zaměstnance provozu, příloha č. 3 – Vzor záznamu evidence OOPP pro pracovníky laboratoří a při terénní práci).
  2. Všeobecné zásady pro poskytování mycích a čisticích prostředků
    Množství poskytovaných mycích a čisticích prostředků (včetně ochranných mastí a ručníků) se stanovuje dle stupně znečištění:
    1. práce velmi nečistá
    2. práce nečistá
    3. práce méně čistá
    4. práce čistá

Tabulka množství poskytovaných prostředků Skupina mýdlo (g/měsíc) čistící pasta (g/měsíc) ručník (ks/rok) ochranná mast (ks/rok)

Skupina mýdlo (g/měsíc) čistící pasta (g/měsíc) ručník (ks/rok) ochranná mast (ks/rok)
A 320 300 1 4
B 240 150 1 2
C 100 75 1 1
D 100 - 1 0


Klasifikace prací z hlediska znečištění

Klasifikace pracovní činnosti Profese (činnosti) a útvary
Práce velmi nečistá A  
Práce nečistá B Údržbář, uklízečka, zahradník, laborant
Práce méně čistá C  
Práce čistá D  


Mycí a čisticí prostředky jsou umístěny v sociálních zařízeních a laboratořích a jsou k dispozici jednotlivým zaměstnancům a posluchačům. Kontrolu stavu mycích a čisticích prostředků provádí průběžně pracovník určený vedoucím katedry/oddělení nebo ředitelem ústavu.


Čl. 5
Závěrečné ustanovení

  1. Směrnice je závazná pro všechny pracovníky i posluchače fakulty.
  2. Tato směrnice je platná ode dne vydání a nabývá účinnosti dnem 15.03.2012


V Praze dne 8.3.2012

  prof. RNDr. Bohuslav Gaš, CSc.
děkan fakulty


Nedílnou součástí tohoto opatření jsou přílohy:
č. 1 – Seznam poskytovaných OOPP dle profesí s vyhodnocením rizik
č. 2 – Vzor záznamu evidence OOPP pro zaměstnance provozu
č. 3 – Vzor záznamu evidence OOPP pro pracovníky laboratoří a při terénní práci


Opatření ve formátu PDF

Přílohy č. 1-3 ve formátu PDF