Opatření děkana č. 03/2024
k působnosti tajemníka fakulty a organizačnímu řádu děkanátu
Čl. 1
Úvodní ustanovení
- Toto opatření se vydává k naplnění § 32 odst. 1 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách (dále jen „zákon o vysokých školách“), a čl. 8 odst. 2 a čl. 16 odst. 1 a 4 statutu Univerzity Karlovy, Přírodovědecké fakulty (dále jen „fakulta“).
- Toto opatření upravuje působnost tajemníka fakulty a organizační řád děkanátu.
Čl. 2
Působnost tajemníka
- Základní působnost tajemníka fakulty (dále jen „tajemník“) je upravena v zákoně o vysokých školách, statutu Univerzity Karlovy a ve statutu fakulty.
- Tajemník řídí hospodaření a vnitřní správu fakulty v rozsahu agend děkanátu.
- Tajemník je oprávněn v záležitostech náležejících do agend děkanátu jednat za fakultu ve vztahu k:
- orgánům fakulty,
- orgánům Univerzity Karlovy (dále jen „univerzita“),
- součástem univerzity,
- organizačním útvarům rektorátu univerzity,
- orgánům státní moci.
- Tajemník je oprávněn za fakultu uzavírat dohody podle zákoníku práce mimo pracovní poměr.
- Tajemník řídí děkanát a sekretariát děkana a tajemníka.
- Tajemník je oprávněn děkanovi navrhovat:
- zřízení, zrušení nebo změnu agend oddělení děkanátu,
- uzavření, změny a zrušení pracovních poměrů zaměstnanců děkanátu a sekretariátu.
- Tajemník úzce spolupracuje se sekčními proděkany při řešení ekonomických záležitostí příslušné sekce.
- Tajemník plní další úkoly uložené děkanem.
- Tajemník za výkon své funkce odpovídá děkanovi.
Čl. 3
Pracoviště děkanátu
- Děkanát se člení na odbory a odbory se mohou členit na oddělení. Seznam pracovišť je uveden v příloze č. 1 tohoto opatření.
- Působnost odborů a oddělení (pracoviště) děkanátu je stanovena specifikací jejich agend, které mají v gesci. Agendy jsou uvedeny v příloze č. 1 tohoto opatření.
- Jednotlivá pracoviště děkanátu zajišťují a plní úkoly vyplývající z tohoto opatření děkana, právních předpisů, vnitřních předpisů a řídících norem univerzity a fakulty. Pracoviště děkanátu jsou povinna vzájemně spolupracovat a navzájem si poskytovat informace a podklady potřebné k plnění úkolů.
- Za tímto účelem pracoviště děkanátu zejména:
- shromažďují a zpracovávají podklady pro řádný chod fakulty,
- připravují návrhy rozhodnutí a podklady pro akademické orgány fakulty,
- udržují pracovní kontakt s příslušnými pracovníky rektorátu univerzity,
- vyvíjejí koordinační, informační, evidenční, konzultační a metodickou činnost dle své specializace,
- v rozsahu své agendy vyřizují záležitosti studentů a zaměstnanců fakulty a podávají nezbytné aktuální, úplné a správné informace,
- spravují finanční prostředky získané pro činnost fakulty a hospodaří s nimi v souladu s platnými právními a řídícími normami a vnitřními předpisy univerzity a fakulty a podle rozhodnutí samosprávných orgánů a tajemníka fakulty,
- pečují o majetek univerzity spravovaný fakultou,
- vedou dokumentaci vyžadovanou právními a vnitřními předpisy a dotačními podmínkami, zpracovávají a vyhodnocují údaje v oblasti své působnosti, zajišťují statistické sledování a výkaznictví za fakultu,
- projednávají fakultní záležitosti s orgány státní moci a dotčenými institucemi
- pro zabezpečení činnosti fakulty navrhují a zpracovávají vnitřní předpisy a řídící normy v souladu s obecně závaznými předpisy a vnitřními předpisy a řídícími normami univerzity a fakulty,
- připravují podklady v rámci své působnosti a periodicky kontrolují a aktualizují údaje na internetové stránce oddělení,
- plní další úkoly stanovené vedením fakulty.
Čl. 4
Vedoucí pracovišť děkanátu
- Odbor a oddělení děkanátu řídí vedoucí.
- Některá pracoviště děkanátu jsou metodicky řízena proděkany, a to v rozsahu stanoveném děkanem v písemném jmenování proděkanem.
- Vedoucí odboru odpovídá:
- proděkanovi za plnění agend odboru spadajících pod metodické řízení proděkana,
- tajemníkovi za plnění agend odboru nespadajících pod metodické řízení proděkana,
- tajemníkovi za pracovněprávní a ekonomické činnosti.
- Vedoucí oddělení odpovídá:
- proděkanovi za plnění agend oddělení spadajících pod metodické řízení proděkana,
- vedoucímu odboru za plnění agend oddělení nespadajících pod metodické řízení proděkana,
- vedoucímu odboru za pracovněprávní a ekonomické činnosti.
- Vedoucí odboru a oddělení plní své úkoly při dodržování zásady vzájemné spolupráce s ostatními zaměstnanci fakulty.
- Povinností vedoucího odboru a oddělení je především:
- organizovat práci svěřeného pracoviště,
- řídit a kontrolovat práci podřízených, hodnotit jejich výkonnost a pracovní výsledky,
- předkládat tajemníkovi návrhy na přijímání zaměstnanců, návrhy na změny pracovních smluv, návrhy na přiznání a úpravu mezd podřízených zaměstnanců včetně návrhů na přiznání odměn těmto zaměstnancům,
- vytvářet příznivé pracovní podmínky, zajišťovat dodržování zásad BOZP a PO,
- postupovat při plnění pracovních povinností v souladu s ustanoveními obecně závazných předpisů, vnitřních a dalších předpisů univerzity a fakulty,
- vytvářet podmínky pro zvyšování odborné úrovně podřízených,
- plnit úkoly ve stanovených lhůtách,
- chránit majetek fakulty a univerzity,
- usilovat o všestranný rozvoj pracoviště,
- zajistit hospodárné, účelné a efektivní nakládání se svěřenými peněžními prostředky a se svěřeným majetkem,
- chránit osobní údaje zpracovávané jím řízeným pracovištěm a přijímat taková opatření, aby osobní údaje byly zpracovávány v souladu se zvláštním zákonem [1].
- Vedoucí odboru určí svého zástupce pro případ své nepřítomnosti v práci. Pokud se odbor člení na oddělení, musí být zástupcem jeden z vedoucích oddělení.
- Vedoucí oddělení je povinen v případě své nepřítomnosti trvající déle než jeden den určit svého zástupce a vyrozumět o tom vedoucího odboru.
- Základní pracovní náplň vedoucího odboru a oddělení je stanovena tímto organizačním řádem. Pracovní náplň ostatních zaměstnanců děkanátu stanoví příslušný vedoucí oddělení po projednání se svým nadřízeným, průběžně ji aktualizují a informují o ní zaměstnanecký odbor.
- Vedoucí odboru anebo oddělení je oprávněn jednat za fakultu v rozsahu na základě pověření děkana. Uzavírání objednávek a smluv se řídí samostatnými opatřeními děkana [2].
Čl. 5
Sekretariát děkana a tajemníka
- Sekretariát děkana a tajemníka (dále jen „sekretariát“) plní agendy uvedené v příloze č. 1 tohoto opatření.
- Sekretariát při plnění svých agend postupuje podle čl. 3 odst. 4 tohoto opatření.
- Sekretariát odpovídá za to, že dokumenty předkládané k podpisu děkana nebo tajemníka jsou ve znění, které bylo schváleno v rámci stanoveného schvalovacího procesu.
Čl. 6
Závěrečná ustanovení
- Tímto opatřením se ruší opatření děkana č. 35/2021 s názvem Organizační řád děkanátu Univerzity Karlovy, Přírodovědecké fakulty.
- Osobou odpovědnou za realizaci tohoto opatření a kontrolu jeho dodržování stanovuji tajemníka fakulty.
- Toto opatření děkana nabývá platnosti a účinnosti dnem jeho vydání.
V Praze dne 15. března 2024
prof. RNDr. Jiří Zima, CSc. děkan fakulty |
[1] Zákon č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů
[2] Ke dni vydání tohoto opatření se jedná o opatření děkana č. 27/2017 k oběhu, uzavírání a archivaci smluv a objednávek