Opatření děkana č. 17/2021
k doplňkové činnosti
Čl. 1
Předmět úpravy
- Toto opatření upravuje výkon doplňkové činnosti na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy (dále jen „fakulta“).
- Doplňková činnost je vykonávána v souladu s platnými obecně závaznými právními předpisy, zejména příslušnými ustanoveními zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, opatřením rektora č. 27/2018 a příslušnými vnitřními předpisy Univerzity Karlovy.
Čl. 2
Zásady vykonávání doplňkové činnosti
- Doplňková činnost je vykonávána výhradně za úplatu. Výnosy musí pokrývat náklady, přičemž dosažení zisku je žádoucí.
- Ceny za výkony, práce a služby prováděné v rámci doplňkové činnosti se stanovují dohodou. Základem pro stanovení smluvní ceny je kalkulace ceny podle čl. 3 tohoto opatření.
- Podmínky provádění jednotlivých zakázek doplňkové činnosti mezi fakultou a objednatelem upravuje smlouva, která kromě dalších náležitostí vyplývajících z platných, obecně závazných právních předpisů obsahuje jednoznačné určení předmětu zakázky, termín provedení zakázky, cenu nebo způsob jejího určení a platební podmínky.
- U zakázek s cenou do 200 000 Kč bez DPH může smlouvu nahradit objednávka objednatele, pokud obsahuje náležitosti smlouvy specifikované v odst. 3 tohoto článku. Evidenci přijatých objednávek zajišťuje řešitel.
- Za zakázky vykonávané v rámci doplňkové činnosti odpovídají řešitelé.
- Pokud u zakázky vykonávané v rámci doplňkové činnosti není určen řešitel, má povinnosti řešitele vedoucí příslušného pracoviště.
- Výkonem doplňkové činnosti nesmí být ohrožena kvalita, rozsah a dostupnost vzdělávací a tvůrčí činnosti fakulty. Doplňkovou činnost lze vykonávat, pouze pokud má fakulta k činnosti příslušné oprávnění. Za splnění uvedených podmínek odpovídá příkazce operace.
Čl. 3
Stanovení ceny a předběžná kalkulace
- Podkladem pro stanovení ceny je předběžná kalkulace, která musí obsahovat veškeré předpokládané náklady a kalkulovaný zisk. V případě objednávky v hodnotě do 200 000 Kč bez DPH řešitel může použít zjednodušené zadání (viz bod A tohoto článku), stanovující 75% paušální náklad, který v sobě nese 15 % režie pro fakultu, 15 % režie pro pracoviště a ostatní náklady zakázky.
Nevyhovuje-li varianta zjednodušená, může využít druhou variantu s Kalkulačním listem (dále též “KL”; viz bod B tohoto článku), kde tuto zakázku zařadí po dohodě s vedoucím pracoviště a schválení proděkanem do příslušné kategorie a tím zvolí výši režií:
Kategorie 1 – Režie fakulty 7,5 %, Režie pracoviště 7,5 % (pouze mzdy)
Kategorie 2 – Režie fakulty 10 % Režie pracoviště 10 % (mzdy; materiál a služby nebo použití přístrojů)
Kategorie 3 – Režie fakulty 15% Režie pracoviště 15 % (použití přístroje, mzdy, materiál a služby)
Kategorie 4 – Režie fakulty a Režie pracoviště určuje tajemník
- Zavedení zakázky s částkou do 200 000 Kč bez DPH
- Žádost o zavedení zakázky musí obsahovat:
- Nákladové středisko, pod které řešitel spadá,
- Název zakázky,
- Předpokládanou výši fakturace vč. DPH,
- Jména řešitele, příkazce, správce a jejich zástupců,
- Pokud se jedná o otevření staré zakázky, její číslo.
- Ekonomické oddělení na základě úplné a bezvadné žádosti přiřadí číslo zakázky a zavede ji společně s rozpočtem do systému iFIS.
- Ekonomické oddělení e-mailem informuje řešitele a sekretářku/správce zakázky o zavedení zakázky vč. jejího čísla.
- Žádost o zavedení zakázky musí obsahovat:
- Zavedení zakázky ke smlouvě nebo zakázky s částkou 200 000 Kč bez DPH a vyšší
- Příprava a proces schvalování smlouvy/objednávky se projednává s Právním oddělením.
- Následně řešitel připraví KL a doručí ho v listinné či elektronické formě ekonomickému oddělení, které, pokud je KL vypracován v souladu s tímto opatřením, přidělí číslo zakázky a zavede zakázku pro schválení smlouvy či objednávky v aplikaci Průvodky smluv (v tuto chvíli není ještě možné na zakázku účtovat).
- Po přidělení čísla zakázky Ekonomické oddělení zasílá e-mailem tuto informaci řešiteli.
- Návrh kalkulačního listu se vkládá do aplikace Průvodky společně se smlouvou či objednávkou a je schválen elektronicky.
- Po schválení smlouvy či objednávky v aplikaci Průvodky smluv aktivuje Ekonomické oddělení zakázku a nastaví rozpočet dle KL.
- Řešitel hlídá podmínky plnění smlouvy/objednávky a po jejich splnění vyzve EO k vystavení faktury a doloží dokumentaci podle podmínek smlouvy/objednávky (předávací protokol atd.).
- Zavedení zakázky s částkou do 200 000 Kč bez DPH
- Součástí kalkulace nákladů jsou nepřímé náklady, jež tvoří provozní režie pracovišť a správní režie fakulty. Vyjadřují se jako procentuální podíl na společných nákladech vynaložených na provoz (náklady na topení, elektrickou energii, vodu, plyn, opravu a údržbu apod.) a nákladech vynaložených na mzdy a zákonné odvody z mezd správních a hospodářských útvarů.
- Kalkulační list musí být vyplněn před zahájením plnění doplňkové činnosti.
Čl. 4
Ceníky u účelových pracovišť
- Účelová pracoviště jsou povinna provádět opakující se úkony, vykonávané v doplňkové činnosti, za ceny dle jimi zpracovaných ceníků. Ekonomické oddělení poskytne na žádost účelového pracoviště součinnost pro vytvoření ceníku.
- Ceníky jsou podkladem pro zpracování kalkulačního listu pro splnění konkrétní zakázky.
- V případě vstupného a v případě úkonů poskytovaných knihovnami či mapovou sbírkou se zpracovává KL na základě ceníků na dobu platnosti ceníků, nejdéle však do 31. 12. příslušného kalendářního roku.
- Při změně nákladů na úkony zahrnuté v ceníku je vedoucí účelového pracoviště povinen zajistit aktualizaci ceníku a rovněž i KL.
- Vedoucí účelového pracoviště zajistí zveřejnění ceníku na intranetu pracoviště a odeslání ceníku Ekonomickému oddělení.
- Ceníky archivuje ekonomické oddělení.
Čl. 5
Evidence doplňkové činnosti, fakturace, sledování výnosů, čerpání a vyúčtování zakázek
- Náklady a výnosy doplňkové činnosti musejí být účetně odděleny od činností ostatních. Ekonomické oddělení přidělí každé jednotlivé zakázce číslo, pod nímž jsou evidovány veškeré účetní operace, týkající se této zakázky.
- Řešitel zakázky odpovídá za plnění smlouvy/objednávky a neprodleně po jejich splnění vydá pokyn Ekonomickému oddělení k vystavení faktury. V pokynu musí být uvedeny:
- údaj o výši fakturované částky;
- vyčíslení objemu prací a popis druhu prací, za které je fakturace prováděna; a
- přílohou pokynu musí být potvrzení o převzetí prací, opatřené podpisem osoby oprávněné jednat za objednatele nebo prohlášení řešitele o splnění prací. Vzory obou dokumentů jsou volně ke stažení na stránkách fakulty, v sekci Ekonomického oddělení.
- Ekonomické oddělení neprodleně po obdržení pokynu obsahujícího veškeré údaje dle odst. 2 tohoto článku vystaví fakturu a zašle ji doporučeně či elektronicky objednateli, případně si řešitel zakázky může fakturu vyzvednout a neprodleně ji doručit objednateli.
- Po dokončení zakázky, vždy však nejpozději k 31. 12. příslušného kalendářního roku, provede řešitel s Ekonomickým oddělením vyúčtování zakázky.
- Zisk z doplňkové činnosti se po zdanění převádí do fondu FPP (příděl z hospodářského výsledku po zdanění), na zakázky s typem akce 701. Každé nákladové středisko má jednu zakázku s typem akce 701, čerpání zisku je v kompetenci vedoucího nákladového střediska pracoviště dané zakázky.
Čl. 6
Přechodná a závěrečná ustanovení
- Tímto opatřením se ruší opatření děkana č. 01/2018.
- Vzor kalkulačního listu vyhotovuje, aktualizuje a zveřejňuje na svých stránkách Ekonomické oddělení.
- Osobou odpovědnou za provádění a kontrolu dodržování tohoto opatření stanovuji vedoucího Ekonomického oddělení.
- Toto opatření nabývá účinnosti a platnosti dnem zveřejnění.
V Praze dne 12. 4. 2021
prof. RNDr. Jiří Zima, CSc. děkan fakulty |