Opatření děkana č. 10/2013
k projektům a programům vědy a výzkumu na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy v Praze

Zrušeno Opatřením děkana č. 17/2024

Čl. 1
Předmět úpravy

  1. Toto opatření stanoví závazné postupy při vedení projektů, programů a grantů vědy a
    výzkumu, např. při přípravě přihlášky projektu, uzavření smlouvy, evidenci projektů,
    schvalování dílčích a závěrečných zpráv a při čerpání přidělených finančních
    prostředků.
  2. Prostředky na výzkum a vývoj jsou tvořeny účelovou či institucionální podporou ze
    zdrojů grantových agentur, jednotlivých ministerstev, dalších tuzemských i
    zahraničních poskytovatelů (dále jen "poskytovatelé").
  3. Zásady pro poskytování účelové podpory se řídí zákonem č. 130/2002 Sb. o podpoře
    výzkumu, experimentálního vývoje a inovací a o změně některých souvisejících
    zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákona") a pravidly stanovenými
    jednotlivými poskytovateli.
  4. Prostředky na specifický vysokoškolský výzkum jsou rozdělovány v souladu
    s aktuálními pravidly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro poskytování
    účelové podpory na specifický vysokoškolský výzkum podle § 3, odst. 1 zákona.
  5. Zásady, postupy a pojmy uvedené v tomto opatření jsou určeny pro interní vyřizování
    grantové agendy v rámci Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze (dále
    fakulta). Ve styku s jednotlivými poskytovateli je nutné dodržovat pravidla těchto
    poskytovatelů, dle smlouvy a příručky poskytovatele.
  6. Opatření je závazné pro všechny zaměstnance fakulty při návrhu a řešení projektů vědy a výzkumu ve smyslu zákona.


Čl. 2
Dotčené právní předpisy

Toto opatření je vydáváno v souladu a k naplnění:

  1. zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací
    z veřejných prostředků, ve znění pozdějších předpisů,
  2. zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole,
  3. zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmu,
  4. zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách,
  5. zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví,
  6. zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách.


Čl. 3
Zásady správy grantové agendy na fakultě

  1. Výkonným a metodickým útvarem, zajištujícím agendu spojenou s interním
    schvalováním návrhu, evidencí a s čerpáním prostředků projektů, programů a grantů,
    je oddělení podpory vědy (dále OPV). Prostřednictvím OPV předkládají navrhovatelé,
    resp. řešitelé ke schválení přihlášky, smlouvy a závazné písemnosti předávané
    poskytovatelům i další materiály související s grantovými projekty.
  2. OPV je jediným kontaktním pracovištěm pro příjem a zpracování projektové agendy
    ve vztahu k poskytovatelům.
  3. OPV sleduje a vyhodnocuje výzvy k podávání žádostí vyhlášené poskytovateli a
    podává pravidelné informace akademické veřejnosti, především prostřednictvím
    fakultních webových stránek.
  4. OPV shromažďuje veškeré rozhodné informace od poskytovatelů na své webové
    stránce a tyto informace průběžně aktualizuje.
  5. V případě finanční spoluúčasti fakulty je k návrhu projektu třeba také souhlas
    vedoucích pracovišť a sekčních proděkanů.
  6. OPV odpovídá za kontrolu návrhů projektů z hlediska jejich formální správnosti, dále
    pak za jejich evidenci, za včasnost a úplnost zpracování souhrnných přehledů,
    hodnocení a archivaci materiálů souvisejících s grantovými projekty.
  7. Řešitel je povinen odevzdat projektovou žádost přijatou k financování, smlouvu,
    zprávu, žádost o změnu i jakékoli další dodatky k projektu na OPV. Počet vyhotovení
    je stanoven interními pokyny a požadavky poskytovatele.


Čl. 4
Postup při předkládání projektové žádosti

  1. Před podáním návrhu projektu si navrhovatel vyžádá souhlas vedoucího pracoviště se
    záměrem podat žádost o projekt, jeho navrhovaným tématem a složením řešitelského
    kolektivu.
  2. Pracoviště děkanátu poskytují podporu navrhovatelům při zpracování návrhu projektu.
    Navrhovatel může konzultovat formální správnost s OPV, finanční otázky (rozpočtové
    položky, kalkulace, výše nepřímých nákladů nebo režii a její výpočet, výpočet
    návratnosti investice, a další) s ekonomickým oddělením (dále EO) a mzdové
    záležitosti se zaměstnaneckým oddělením.
  3. Grantový návrh vypracovává navrhovatel ve formě požadované příslušným
    poskytovatelem. Při jeho zpracování je povinen respektovat požadavky a ostatní
    náležitosti včetně způsobu stanovení nepřímých nákladů (režie) podle pravidel
    poskytovatele. Správnost formálních a finančních náležitostí návrhu potvrzuje před
    jeho formálním podáním OPV.
  4. OPV po projednání s děkanem fakulty stanoví pro jednotlivou výzvu interní termíny
    pro předkládání žádostí v návaznosti na termín stanovený poskytovatelem. Po uplynutí
    tohoto interního termínu se navrhovatel vystavuje riziku, že návrh projektu nebude
    možné podat.
  5. OPV postupuje podle pokynů poskytovatele tak, aby v řádném termínu zajistilo
    podání návrhů projektů.


Čl. 5
Uzavření smlouvy

  1. Smlouvu o řešení grantového projektu uzavírá s příslušným poskytovatelem vždy
    výhradně statutární orgán. V případě požadavku poskytovatele potvrzuje smlouvu
    svým podpisem i řešitel projektu.
  2. Poskytovatel zasílá smlouvu k podpisu statutárnímu zástupci fakulty buď přímo, nebo
    prostřednictvím řešitele. Zprostředkovává-li kontakt mezi poskytovatelem a fakultou
    řešitel, zajistí prostřednictvím OPV postup dle předchozího odstavce.
  3. O uzavření smlouvy a z toho plynoucích závazcích informuje OPV řešitele projektu.
  4. OPV smlouvu eviduje a zprostředkuje EO přístup k projektu přijatému k financování
    poskytovatelem, na jehož základě je projektu přiděleno číslo zakázky.


Čl. 6
Spis projektu, evidence projektu a archivace


Spis ke schválenému znění projektů ve smyslu § 3, odst. 1, písm a) zákona je veden v
souladu s Opatřením děkana ke spisové službě a je také veden v elektronickém
systému (např. GAP).


Čl. 7
Realizace projektu

  1. Za hospodaření s přidělenými finančními prostředky odpovídá řešitel projektu, kterého
    děkan jmenuje příkazcem operací na základě opatření děkana.
  2. Povinnosti vyplývající při hospodaření s přidělenými finančními prostředky projektu
    ze zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, jsou stanoveny opatřením děkana k
    předběžné finanční kontrole.
  3. Spolupráce s externími institucemi při řešení projektu vždy vychází ze smlouvy o
    spolupráci. Za přípravu smlouvy zodpovídá řešitel projektu na fakultě ve spolupráci
    s OPV.
  4. Smlouvu o spolupráci při řešení projektu vědy a výzkumu na fakultě uzavírá statutární
    orgán.
  5. Řešitel projektu na fakultě zajistí předání originálu uzavřené smlouvy o spolupráci na
    OPV, jež tuto smlouvu eviduje a kopii schváleného rozpočtu projektu předává na EO
    k přidělení interního čísla zakázky.
  6. Dílčí nebo závěrečnou zprávu (dále jen zprávu), na jejímž základě poskytovatel
    kontroluje průběh řešení projektu, zpracovává řešitel. Prostřednictvím OPV ji
    předkládá k podpisu statutárnímu orgánu.
  7. OPV ověřuje formální správnost zprávy, údaje o čerpání finančních prostředků
    ověřuje EO, a to ve vazbě na uzavřenou smlouvu a na výkazy čerpání rozpočtu
    projektu.
  8. Na základě podmínek poskytovatele zajišťuje OPV hromadné podání návrhů projektů
    a jejich dílčích či závěrečných zpráv za celou fakultu. Ve výjimečných případech
    zasílá zprávu poskytovateli řešitel po dohodě s OPV.
  9. Publikační výsledky projektu uvedené v jeho závěrečné zprávě se evidují v
    univerzitním systému pro sběr výsledků OBD. Prostřednictvím OPV jsou
    odevzdávány do Rejstříku informací o výsledcích (RIV). Sběr publikačních výsledků
    se řídí Opatřením rektora UK č. 18/2012 a navazujícím Opatřením děkana č. 04/2013.


Čl. 8
Vyúčtování finančních prostředků

  1. Vyúčtování finančních prostředků projektů a programů příslušného kalendářního roku
    vůči státnímu rozpočtu a jednotlivým poskytovatelům provede EO ve stanovených
    termínech.
  2. Externí audit projektu bude proveden nezávislým auditorem v případě stanovení této
    povinnosti ve smlouvě s poskytovatelem. Výdaje spojené s provedením externího
    auditu projektu ve výši v místě obvyklém budou zařazeny mezi způsobilé výdaje
    projektu.


Čl. 9
Závěrečná ustanovení

  1. Osobami odpovědnými za provádění a kontrolu dodržování tohoto opatření
    stanovuji příslušného proděkana a vedoucí OPV a EO.
  2. Toto opatření nabývá platnosti dne 1.1.2014.


V Praze dne 6.11.2013

  prof. RNDr. Bohuslav Gaš, CSc.
děkan fakulty

 


Opatření ve formátu PDF