Opatření děkana č. 10/2013
k projektům a programům vědy a výzkumu na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy v Praze
Zrušeno Opatřením děkana č. 17/2024
Čl. 1
Předmět úpravy
- Toto opatření stanoví závazné postupy při vedení projektů, programů a grantů vědy a
výzkumu, např. při přípravě přihlášky projektu, uzavření smlouvy, evidenci projektů,
schvalování dílčích a závěrečných zpráv a při čerpání přidělených finančních
prostředků. - Prostředky na výzkum a vývoj jsou tvořeny účelovou či institucionální podporou ze
zdrojů grantových agentur, jednotlivých ministerstev, dalších tuzemských i
zahraničních poskytovatelů (dále jen "poskytovatelé"). - Zásady pro poskytování účelové podpory se řídí zákonem č. 130/2002 Sb. o podpoře
výzkumu, experimentálního vývoje a inovací a o změně některých souvisejících
zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákona") a pravidly stanovenými
jednotlivými poskytovateli. - Prostředky na specifický vysokoškolský výzkum jsou rozdělovány v souladu
s aktuálními pravidly Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy pro poskytování
účelové podpory na specifický vysokoškolský výzkum podle § 3, odst. 1 zákona. - Zásady, postupy a pojmy uvedené v tomto opatření jsou určeny pro interní vyřizování
grantové agendy v rámci Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze (dále
fakulta). Ve styku s jednotlivými poskytovateli je nutné dodržovat pravidla těchto
poskytovatelů, dle smlouvy a příručky poskytovatele. - Opatření je závazné pro všechny zaměstnance fakulty při návrhu a řešení projektů vědy a výzkumu ve smyslu zákona.
Čl. 2
Dotčené právní předpisy
Toto opatření je vydáváno v souladu a k naplnění:
- zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací
z veřejných prostředků, ve znění pozdějších předpisů, - zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole,
- zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmu,
- zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách,
- zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví,
- zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách.
Čl. 3
Zásady správy grantové agendy na fakultě
- Výkonným a metodickým útvarem, zajištujícím agendu spojenou s interním
schvalováním návrhu, evidencí a s čerpáním prostředků projektů, programů a grantů,
je oddělení podpory vědy (dále OPV). Prostřednictvím OPV předkládají navrhovatelé,
resp. řešitelé ke schválení přihlášky, smlouvy a závazné písemnosti předávané
poskytovatelům i další materiály související s grantovými projekty. - OPV je jediným kontaktním pracovištěm pro příjem a zpracování projektové agendy
ve vztahu k poskytovatelům. - OPV sleduje a vyhodnocuje výzvy k podávání žádostí vyhlášené poskytovateli a
podává pravidelné informace akademické veřejnosti, především prostřednictvím
fakultních webových stránek. - OPV shromažďuje veškeré rozhodné informace od poskytovatelů na své webové
stránce a tyto informace průběžně aktualizuje. - V případě finanční spoluúčasti fakulty je k návrhu projektu třeba také souhlas
vedoucích pracovišť a sekčních proděkanů. - OPV odpovídá za kontrolu návrhů projektů z hlediska jejich formální správnosti, dále
pak za jejich evidenci, za včasnost a úplnost zpracování souhrnných přehledů,
hodnocení a archivaci materiálů souvisejících s grantovými projekty. - Řešitel je povinen odevzdat projektovou žádost přijatou k financování, smlouvu,
zprávu, žádost o změnu i jakékoli další dodatky k projektu na OPV. Počet vyhotovení
je stanoven interními pokyny a požadavky poskytovatele.
Čl. 4
Postup při předkládání projektové žádosti
- Před podáním návrhu projektu si navrhovatel vyžádá souhlas vedoucího pracoviště se
záměrem podat žádost o projekt, jeho navrhovaným tématem a složením řešitelského
kolektivu. - Pracoviště děkanátu poskytují podporu navrhovatelům při zpracování návrhu projektu.
Navrhovatel může konzultovat formální správnost s OPV, finanční otázky (rozpočtové
položky, kalkulace, výše nepřímých nákladů nebo režii a její výpočet, výpočet
návratnosti investice, a další) s ekonomickým oddělením (dále EO) a mzdové
záležitosti se zaměstnaneckým oddělením. - Grantový návrh vypracovává navrhovatel ve formě požadované příslušným
poskytovatelem. Při jeho zpracování je povinen respektovat požadavky a ostatní
náležitosti včetně způsobu stanovení nepřímých nákladů (režie) podle pravidel
poskytovatele. Správnost formálních a finančních náležitostí návrhu potvrzuje před
jeho formálním podáním OPV. - OPV po projednání s děkanem fakulty stanoví pro jednotlivou výzvu interní termíny
pro předkládání žádostí v návaznosti na termín stanovený poskytovatelem. Po uplynutí
tohoto interního termínu se navrhovatel vystavuje riziku, že návrh projektu nebude
možné podat. - OPV postupuje podle pokynů poskytovatele tak, aby v řádném termínu zajistilo
podání návrhů projektů.
Čl. 5
Uzavření smlouvy
- Smlouvu o řešení grantového projektu uzavírá s příslušným poskytovatelem vždy
výhradně statutární orgán. V případě požadavku poskytovatele potvrzuje smlouvu
svým podpisem i řešitel projektu. - Poskytovatel zasílá smlouvu k podpisu statutárnímu zástupci fakulty buď přímo, nebo
prostřednictvím řešitele. Zprostředkovává-li kontakt mezi poskytovatelem a fakultou
řešitel, zajistí prostřednictvím OPV postup dle předchozího odstavce. - O uzavření smlouvy a z toho plynoucích závazcích informuje OPV řešitele projektu.
- OPV smlouvu eviduje a zprostředkuje EO přístup k projektu přijatému k financování
poskytovatelem, na jehož základě je projektu přiděleno číslo zakázky.
Čl. 6
Spis projektu, evidence projektu a archivace
Spis ke schválenému znění projektů ve smyslu § 3, odst. 1, písm a) zákona je veden v
souladu s Opatřením děkana ke spisové službě a je také veden v elektronickém
systému (např. GAP).
Čl. 7
Realizace projektu
- Za hospodaření s přidělenými finančními prostředky odpovídá řešitel projektu, kterého
děkan jmenuje příkazcem operací na základě opatření děkana. - Povinnosti vyplývající při hospodaření s přidělenými finančními prostředky projektu
ze zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, jsou stanoveny opatřením děkana k
předběžné finanční kontrole. - Spolupráce s externími institucemi při řešení projektu vždy vychází ze smlouvy o
spolupráci. Za přípravu smlouvy zodpovídá řešitel projektu na fakultě ve spolupráci
s OPV. - Smlouvu o spolupráci při řešení projektu vědy a výzkumu na fakultě uzavírá statutární
orgán. - Řešitel projektu na fakultě zajistí předání originálu uzavřené smlouvy o spolupráci na
OPV, jež tuto smlouvu eviduje a kopii schváleného rozpočtu projektu předává na EO
k přidělení interního čísla zakázky. - Dílčí nebo závěrečnou zprávu (dále jen zprávu), na jejímž základě poskytovatel
kontroluje průběh řešení projektu, zpracovává řešitel. Prostřednictvím OPV ji
předkládá k podpisu statutárnímu orgánu. - OPV ověřuje formální správnost zprávy, údaje o čerpání finančních prostředků
ověřuje EO, a to ve vazbě na uzavřenou smlouvu a na výkazy čerpání rozpočtu
projektu. - Na základě podmínek poskytovatele zajišťuje OPV hromadné podání návrhů projektů
a jejich dílčích či závěrečných zpráv za celou fakultu. Ve výjimečných případech
zasílá zprávu poskytovateli řešitel po dohodě s OPV. - Publikační výsledky projektu uvedené v jeho závěrečné zprávě se evidují v
univerzitním systému pro sběr výsledků OBD. Prostřednictvím OPV jsou
odevzdávány do Rejstříku informací o výsledcích (RIV). Sběr publikačních výsledků
se řídí Opatřením rektora UK č. 18/2012 a navazujícím Opatřením děkana č. 04/2013.
Čl. 8
Vyúčtování finančních prostředků
- Vyúčtování finančních prostředků projektů a programů příslušného kalendářního roku
vůči státnímu rozpočtu a jednotlivým poskytovatelům provede EO ve stanovených
termínech. - Externí audit projektu bude proveden nezávislým auditorem v případě stanovení této
povinnosti ve smlouvě s poskytovatelem. Výdaje spojené s provedením externího
auditu projektu ve výši v místě obvyklém budou zařazeny mezi způsobilé výdaje
projektu.
Čl. 9
Závěrečná ustanovení
- Osobami odpovědnými za provádění a kontrolu dodržování tohoto opatření
stanovuji příslušného proděkana a vedoucí OPV a EO. - Toto opatření nabývá platnosti dne 1.1.2014.
V Praze dne 6.11.2013
prof. RNDr. Bohuslav Gaš, CSc. děkan fakulty |