Opatření děkana č. 1/2013
k využívání elektronických informačních zdrojů

Čl. 1
Předmět úpravy

Tento předpis upravuje využívání elektronických informačních zdrojů (dále jen “EIZ”) na Univerzitě Karlově v Praze, Přírodovědecké fakultě (dále jen fakulta), stanovuje organizační pravidla pro jejich správu, stanovuje poradní orgán pro klasifikaci zdrojů a uvádí práva uživatelů.


Čl. 2
Organizace využívání EIZ

  1. Fakultním koordinačním pracovištěm pro EIZ je oddělení podpory vědy.
  2. Na fakultě spravuje EIZ pověřený referent oddělení podpory vědy (dále jen “správce”).
  3. Poradním orgánem děkana je komise pro elektronické informační zdroje (dále jen “komise”).
  4. Uživateli EIZ jsou studenti a zaměstnanci fakulty. Pro tyto uživatele je povolen přístup z fakultních počítačů a v případě síťových licencí rovněž vzdálený přístup z mimofakultních počítačů prostřednictvím příslušné služby. Uživateli jsou rovněž řádně registrovaní externí uživatelé knihoven fakulty, kteří mají přístup k licencovaným informačním zdrojům pouze z počítačů v knihovnách fakulty.


Čl. 3
Povinnosti a odpovědnosti správce

Mezi povinnosti a odpovědnosti správce patří zejména:

  1. uživatelská a technická podpora EIZ,
  2. administrace a správa přístupu k EIZ,
  3. školení, poradenství a konzultace k práci s EIZ,
  4. shromažďování požadavků na akvizici EIZ,
  5. jednání s dodavateli EIZ, koordinace akvizice EIZ na fakultě ve spolupráci s Ústřední knihovnou UK,
  6. sledování statistik přístupu k EIZ,
  7. organizace jednání komise včetně příslušné administrativy.

Čl. 4
Komise pro EIZ

  1. Komise je poradním orgánem děkana. Náplní činnosti komise je zejména klasifikace zdrojů dle priorit a mapování zájmu o EIZ na fakultě, plánování rozpočtu pro EIZ, koordinace nákupů EIZ. Komise má sedm členů jmenovaných děkanem.
  2. Předsedou komise je proděkan a jeho zástupcem je správce. Dalšími členy komise jsou zástupci sekcí fakulty (na základě návrhu sekčních proděkanů) a jeden zástupce z Ústavu pro životní prostředí (navržený vedoucím ústavu).
  3. Komise se schází dvakrát ročně: na počátku kalendářního roku v období plánování fakultního rozpočtu a ke konci kalendářního roku z důvodu rozdělení případných nevyužitých finančních prostředků. V případě potřeby může být svoláno mimořádné zasedání komise předsedou komise či jeho zástupcem.
  4. Správce informuje průběžně členy komise o dění v oblasti EIZ, před termínem zasedání předkládá potřebné přehledy a každé čtvrtletí předkládá statistiky využívání EIZ na fakultě.
  5. Výstupem činnosti komise je stanovisko k situaci EIZ a případná doporučení pro nákup či zrušení EIZ. Příslušný proděkan předkládá kolegiu děkana toto stanovisko k dalšímu projednání.


Čl. 5
Práva uživatelů

  1. Uživatelé mohou:
    a. vyhledávat a prohlížet licencované materiály (dále jen “materiály”),
    b. stahovat a tisknout materiály výhradně pro osobní, výukové nebo studijní účely v množství, které odpovídá aktuální osobní potřebě,
    c. materiály poskytovat dalším uživatelům pouze v rozsahu umožněném licenčními podmínkami vydavatele.


Čl. 6
Závěrečná ustanovení

  1. Osobami odpovědnými za dodržování tohoto opatření v rámci jednotlivých pracovišť stanovuji vedoucí těchto pracovišť.
  2. Osobou odpovědnou za kontrolu dodržování tohoto opatření stanovuji vedoucího oddělení podpory vědy.
  3. Toto opatření nabývá účinnosti dnem vyhlášení.


V Praze dne 25.1.2013

  prof. RNDr. Bohuslav Gaš, CSc.
děkan fakulty

 


Opatření ve formátu PDF