Radka M. Dvořáková
Mgr. Radka Marta Dvořáková, Ph.D.
kontaktní údaje
E-mail: radka.marta@natur.cuni.cz
Tel.: +420 221 95 1939
Pracovna: P36 (Viničná 7, přízemí vlevo)
ResearchID: H-8826-2017
ORCID 0000-0002-0118-8290
vědecko-výzkumná činnost
Reflexe moderních evolučních poznatků ve výuce biologie, výzkum postojů k evoluční problematice v české společnosti. Didaktické hry. Výuková komunikace.
publikace
odborné články:
- Panaydes, A.; Sá-Pinto, X.; Mavrikaki, E.; Aanen, D.K.; Aboim, S.; Cavadas, B.; Dvorakova, R. M.; Eens, M.; Filova, E.; ... et al. 2024: Evolution content in school textbooks: data from eight European countries. Evo Edu Outreach, 17(11): 1-16. https://doi.org/10.1186/s12052-024-00203-2
- Mavrikaki, E.; Realdon, G.; Aivelo, T.; ... et al. 2024: Evolution in European and Israeli school curricula – a comparative analysis. International Journal of Science Education, 46(2): 1-27. https://doi.org/10.1080/09500693.2023.2293090
- Bystrá, V.; Čečmanová, A., Dvořáková, R. M.; Váňová, B.; Novotný, P. 2022: Tematická celek "Tkáně" v gymnaziální biologii. SciEd 13(2): 2-12.
- Dvořáková, R. M. 2022: Výzkum evolučních znalostí a postojů v České republice a nový standardizovaný nástroj (EEQ) pro výzkumy v této oblasti. SciEd 13(1): 2-8.
- Janštová, V.; Dvořáková, R. M.; Mourek, J.; Rajsiglová I.; Novotný P. 2022: Česká verze dotazníku CLASS určeného k měření profesionality postoje k biologii. SciEd 13(1): 9-25.
- Kuschmierz, P.; Beniermann, A., Bergmann, A., Pinxten, R., ... et al. 2021: European first-year university students accept evolution but lack substantial knowledge about it: a standardized European cross-country assessment. Evo Edu Outreach, 14(17):1-22. https://doi.org/10.1186/s12052-021-00158-8
- Beniermann, A., Kuschmierz, P., Pinxten, R., Aivelo, T., Bohlin, G., Brennecke, J. S., Cebesoy, U. B., Cvetkovic, D., Dordevic. M., Dvořáková R. M. ... Graf, D. 2021: Evolution Education Questionnaire on Acceptance and Knowledge (EEQ) - Standardised and ready-to-use protocols to measure acceptance of evolution and knowledge about evolution in an international context. Zenodo. http://doi.org/10.5281/zenodo.4554742
- Dvořáková, R. M.; Hůla, M. 2020: Výukový rámec tématu vznik a vývoj člověka v přírodovědných předmětech v České republice. Arnica 2020(2): 1-11.
- Dvořáková, R. M., Schierová, Z. 2019: Co už o vzniku a vývoji člověka raději neučit. Arnica 2019 (2): 59-65.
- Dvořáková, R. M., Absolonová, K. 2017: Obsahová analýza tématu evoluce člověka v českých učebnicích přírodopisu a biologie. SciEd 8(2): 2-20.
- Dvořáková, R. M., Absolonová, K. 2016: Obsahová analýza tématu evoluce člověka v českých učebnicích dějepisu. SciEd, 7(2): 34-47.
-
Janštová, V.; Jáč, M.; Dvořáková, R. M. 2015: Faktory motivující žáky středních škol k zájmu o obor biologie a účasti v předmětových soutěžích s biologickou tematikou. E-pedagogium. 1/2015: 56-71.
-
Havlíček, J.; Bartoš, L.; Dvořáková, R.; Flegr, J. 2005: Non-Advertized does not Mean Concealed: Body Odour Changes across the Human Menstrual Cycle. Ethology. 112: 81-90.
sborníky a abstrakty z konferencí:
- Dvořáková, R. M.; Zupko, J. 2022: Analýza tématu buněčné biologie v českých učebnicích přírodopisu. In Sborník abstraktů Trendy v didaktice biologie. 22.-23.9. 2022, Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, s. 12. ISBN 978-80-7603-341-2.
- Sokolíková, E.; Dvořáková, R. M.; Andreska, J. 2021: Ovlivňování environmentálního uvědomění žáků skrze vzdělávání. In Sborník příspěvků z konference Educo: Skvalitňovanie prípravy budúcich učiteľov prírodovedných, poľnohospodárskych a príbuzných odborov. s. 66-72. ISBN 978-80-558-1865-8.
- Vávrová, A.; Dvořáková, R. M. 2020: Jaký je ideální modelový druh do výuky pro taxon ptáci? In Sborník abstraktů Trendy v didaktice biologie. 24. - 25. 9. 2020, Praha: Karolinum, s. 65, ISBN 978-80-7603-190-6.
- Dvořáková, R.: Výuka tématu evoluce hominidů optikou učitelů biologie a dějepisu. In Sborník abstraktů Trendy v didaktice biologie. 20. - 21. 9. 2018, Praha: Karolinum, s. 37-38. ISBN 978-80-7603-001-5.
- Dvorakova, R. M., Hula, M.: Czech High School Student’s Knowledge, Understanding and Attitude of Human Evolution. In Finlayson, O., McLaughlin, E., erduran, S. & Childs, P. (Eds.) Electronic Proceedings of the ESERA 2017 Conference: Research, Practice and Collaboration in Science Education, 2018, pp. 204-211. Dublin, Ireland: Dublin City University. ISBN 978-1-873769-84.
- Dvořáková, R. M., Hůla, M.: Výuka evoluce člověka v přírodovědných předmětech na 2. a 3. stupni v České republice. In Sborník abstraktů Trendy v didaktice biologie. 22. - 23. 9. 2016, Praha: Karolinum, s. 51. ISBN 978-80-7290-886-8.
- Janštová, V., Jáč, M., Dvořáková, R. M.: Analýza faktorů motivujících žáky středních škol k účasti v Biologické olympiádě. In Sborník abstraktů Trendy v didaktice biologie. 22. - 23. 9. 2016, Praha: Karolinum, s. 35-36. ISBN 978-80-7290-886-8.
- Janštová V., Jáč M., Dvořáková R.: Identifying the factors that motivate pupils toward science competitions. In Lavonen, J., Juuti, K., Lampiselkä, J., Uitto A. & Hahl K. Eds. ESERA 2015 eProceedings Science Education Research: Engaging learners for a sustainable future. 2016, pp. 332-338. ISBN 978-951-51-1541-6.
- Dvořáková, R. M.; Hůla, M.: Postoje českých učitelů biologie k výuce evoluce člověka. In Sborník příspěvků z mezinárodní vědecké konference Evropské pedagogické fórum 2015. Přínosy, výzvy, očekávání. 23.-27.11. 2015 Hradec Králové: MAGNANIMITAS, s. 82-88. ISBN 978-80-87952-11-5, ETTN 085-15-77-12-9.
- Dvořáková, R.: An educational experiment – Semestral classes for pre-service and in-service teachers. In: Education and Public Affairs Abstract. 31. 6. – 1. 7. 2015 Prague, p. 153, on-line:
- Dvořáková, R. M.: Výuka evoluce člověka. In: Sborník statí z X. ročníku konference Educo: Desetiletí výzkumu ve vzdělávání a další perspektivy v rámci přípravy učitelů přírodovědných, zemědělských a příbuzných oborů. 30.-31. 1. 2015 Tatranská Štrba, s. 117-120. ISBN 978-80-263-0902-4
- Janštová, V.; Dvořáková, R.; Pavlasová, L.: Motivace gymnaziálních studentů ke studiu biologie a faktory, které ji ovlivňuji. In: Trendy v didaktice biologie, Konference k výročí obnovení katedry biologie a environmentálních studií na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze. Praha, 2.-3. 10. 2014. Sborník abstraktů, s. 47. ISBN 978-80-7290-787-8.
- Janštová, V.; Jáč, M.; Dvořáková, R.: Faktory ovlivňující motivaci řešitelů celostátního kola biologické olympiády k účasti v soutěži. In: Pedagogický výzkum spojnice mezi teorií a praxí: Sborník anotací z XXII. Konference České asociace pedagogického výzkumu. 8. – 10. 9. 2014, Olomouc: Gevak, s. 146-147.
- Dvořáková R.: Evoluční terminologie v gymnaziální výuce biologie. In Sborník konference: Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti, XXI. konference České asociace pedagogického výzkumu, 16.-18.9. 2013, Ústí nad Labem, s.19-20. ISBN 978-80-7414-602-2.
- Dvořáková, R.; Jaroš, F.: Podarwinovské evoluční hypotézy v gymnaziální výuce biologie. In Sborník konference: Interdisciplinární mezinárodní vědecká konference doktorandů a odborných asistentů QUAERE 2013, 20.-24.5., Hradec Králové: Magnanimitas, s. 2283-89. ISBN 978-80-905243-7-8, ETTN 085-13-13020-05-1.
- Havlíček, J.; Bartoš, L; Dvořáková, R.; Flegr, J.: Concealed or just not advertised? Olfactory changes across menstrual cycle. International Anthropological Congress. 22. – 24.5. 2003, Prague. Conference abstracts, s. 26.
- Havlíček, J.; Dvořáková, R.; Flegr, J.: Dnes voníš plodně, miláčku. Olfaktorické změny v průběhu menstruačního cyklu. 30. konference České a Slovenské etologické společnosti, Jičín, 10-12. 4. 2003. Sborník Abstraktů, s. 61.
postery:
- Dvořáková, R. M., Hůla, M.: Czech High School Student’s Knowledge, Understanding and Attitude of Human Evolution. Esera 2017, Dublin, Irsko.
-
Janštová, V.; Jáč, M.; Dvořáková, R.: Factors that Triggered Students‘ Motivation to Participate in Science Olympiad. Esera 2017, Dublin, Irsko.
-
Janštová V., Jáč M., Dvořáková R.: Identifying the factors that motivate pupils toward science competitions. Esera 2015, Helsinki, Finsko.
- Janštová, V.; Jáč, M.; Dvořáková, R.: Faktory ovlivňující motivaci řešitelů ústředního kola Biologické olympiády k účasti v soutěži. Konference České asociace pedagogického výzkumu 2014, Olomouc, Česká republika.
skripta, učebnice:
- Kuba, R.; Dvořáková, R. M.; Melounová, K.; Pinkr, T.; Valentová, M. 2021: První pomoc: metodická příručka pro výuku I. Praha: Katedra učitelství a didaktiky biologie PřF UK.
ostatní publikace:
- Dvořáková, R. M.; Absolonová, K. 2017: Vznik a vývoj člověka. Živa 1/2017: 26-28.
-
Dvořáková, R. 2015: Košatý strom lidského rodu. Přírodovědci 04/2015: 8-11
-
Dvořáková, R. 2015: Evoluce člověka. In Život je jen náhoda, evoluce života na Zemi, Biologická olympiáda 2015-2016, 50. ročník, přípravný text kategorie A, B. Praha: ČZU a Ústřední komise BiO, s. 138-143. ISBN 978-80-213-2565-4.
-
Dvořáková, R. 2014: Darwinovy otázky po Pánubohu (recenze), Vesmír 93: 377.
granty a projekty
- Evolution: Measuring attitudes & understanding across Europe - projekt v rámci iniciativy EvoKE (2018-2022), koordinátor pro ČR
- COST: CA17127 Building on scientific literacy in evolution towards scientifically responsible Europeans (2018-2022), management committee member, working group member
- PRIMUS/HUM/03 Laboratoř studií pokročilého multimediálního vzdělávání (2017-2019), externí spolupráce
- GAUK 279515/2015 Výuka paleoantropologie a evoluční antropologie na 2. A 3. stupni a postoje učitelů k této problematice (2015-2016), hlavní řešitel
- GAUK 1168214/2014 Faktory motivující řešitele celostátních kol vybraných předmětových přírodovědných olympiád (biologické, chemické a fyzikální) k účasti v soutěži (2014-2015), spoluřešitel
stáže a zahraniční pobyty
- 04/2015 Institut für Naturwissenschaften, Geographie und Technik, Pädagogische Hochschule Heildelberg, Německo (projekt CeTPo; Prof. Dr. Lissy Jäkel; 1 týden)
- 03-04/2014 a 12/2014 Center for Teaching and Learning (CTL) / Department für Integrative Biologie und Biodiversitätsforschung, Universität Wien, Rakousko (program Aktion; Prof. Dr. Günther Pass, Mag. Ilze Wenzl; 3 měsíce)
- 04-11/2008 Educational centre of outdoor and environmental education, PGL Travel Ltd, Boreatton Park, Velká Británie (Teresa Westrap, 8 měsíců)
- 10/2005-08/2006 2006 Institut für Geschichte der Medizin, Naturwissenschaft und Technik "Ernst-Haeckel-Haus", Friedrich-Schiller-Universität, Jena, Německo (program Erasmus; Prof. Olaf Breidbach; 11 měsíců)
vedené práce
bakalářské:
- Didaktické hry v biologii (Ludmila Sedláčková), obhájená 2021
- HIV ve středoškolské výuce v afrických oblastech v porovnání s ČR (Kristýna Dachsová), obhájená 2018
-
Představy o vzniku života ve vědě vs. SŠ učebnicích (Anna Vávrová), obhájená 2017
-
Fylogenetická příbuznost mezi Homo neanderthalensis a Homo sapiens (Petr Janda), obhájená 2017
-
Anatomické změny na kostrách v evoluci rodu Homo (Valérie Hoffmanová), obhájená 2016
- Důkazy evoluce (Petr Korda), obhájená 2014
diplomové:
- Imunitní systém hrou (Ludmila Sedláčková), obhájená 2024
- Autorská didaktická hra s biologickou tématikou (Jan Tichý), obhájená 2024
- Didaktická hra "odchyt ptáků" (Eliška Kučerová-Černohorská), obhájená 2023
- Tvorba autorské didaktické hry "Buňka" (Tereza Strachotová-Kundelová), obhájená 2022
- Analýza tématu buněčná biologie v českých učebnicích přírodopisu (Jakub Zupko), obhájená 2022
- Modelové druhy z taxonu ptáci (Aves) v učebnicích pro 2. Stupeň (Anna Vávrová), obhájená 2020
- Analýza tématu vznik a vývoj lidského druhu v pracovních sešitech (Valérie Hoffmannová), obhájená 2020
- Srovnání environmentálního uvědomění žáků z tradičních a alternativních základních škol (Eliška Sokolíková), obhájená 2019
- Mikroskopická praktika pro základní školu (Lenka Švajcrová), obhájená 2018
- Evaluace geologického výukového programu a jeho srovnání s výukou ve třídě (Kateřina Pelechová), obhájená 2018
- Vliv náboženského vyznání na názory o vzniku a vývoji živých soustav (Petr Korda), obhájená 2017
závěrečné:
- Tvorba ŠVP předmětu Přírodopis pro 2.stupeň základní školy (Jiří Danko), obhájená 2022
- Didaktická hra na téma "biomy" (Tereza Soukupová-Slámová), obhájená 2022
- Didaktická hra - Vznik buňky (Vladimír Rudajev), obhájená 2021
- Praktické cvičení ze srovnávací anatomie opěrné soustavy obratlovců (Martina Krejčí), obhájená 2021
- Analýza učiva hmyzu v učebnicích přírodopisu pro ZŠ (Zuzana Jahnová), obhájená 2021
- Didaktická hra "Biotopy" (Martin Šimák), obhájená 2020
- Pomůcky pro aktivní zapojení žáků do výuky přírodopisu (Jana Součková), obhájená 2020
- Workshop „Cesty života: Od opic k lidem“ v Hrdličkově muzeu člověka (Blanka Šebánková), obhájená 2020
- Praktické cvičení na téma úpravy vodních toků (Barbora Tyčová), obhájená 2019
- Dialogické vyučování přírodovědných předmětů (Kateřina Woodard), obhájená 2019
- Obsahová analýza učiva botaniky v českých učebnicích přírodopisu (Lenka Gemperlová), obhájená 2018
- Evoluce barvy lidské kůže: překlad případové studie a její adaptace pro výuku v prostředí české školy (Zuzana Matějková), obhájená 2018
- Didaktická hra s ekologicko-evoluční tématikou (Natálie Galanová), obhájená 2018
- Workshop "Sběratelé kostí" v Hrdličkově muzeu (Zuzana Schierová), obhájená 2018
- Interaktivní anatomie člověka pro gymnázia (Veronika Spišská), obhájená 2017
- Komplexní zpracování workshopu zaměřeného na evoluci člověka určeného pro žáky vyššího gymnázia (Michaela Klugerová-Zajíčková), obhájená 2017
- Vliv absolvování terénního EVP na znalosti a postoje žáků ZŠ (Jana Buďová), obhájená 2016
- Didaktická hra na téma fofosyntéza (Anna Šafránková), obhájená 2016
- Včela medonosná – desková didaktická hra (Lucie Novotná), obhájená 2016
- Využití kritického myšlení ve výuce biologie na příkladu environmentální výchovy (Jitka Schneiderová), obhájená 2016
- Návrh učebního textu o evoluci rodu Homo do hypotetické učebnice biologie (Karolína Absolonová), obhájená 2016
- Praktické cvičení o evoluci čtyřnožců pro gymnázia (Hana Bednářová), obhájená 2015
- Metodická příručka pro výuku první pomoci – výuka nadstandardních témat (Radim Kuba), obhájená 2015
- Terénní ekologické výukové programy a jejich využití při výuce přírodovědných předmětů (Pavlína Fořtová-Šourková), obhájená 2015
- Interpretace fosilního záznamu v kontextu gymnaziální výuky biologie (Martin Hůla), obhájená 2014
- Morální a duchovní hodnoty v mimoškolních výchovných systémech na příkladu skautingu (Jan Drahota), obhájená 2014