Aktuálně

Právě vyšlo druhé číslo 33. ročníku Geografických rozhledů s tématem Národní parky

Národní parky se obvykle zřizují v oblastech, které jsou jen málo dotčené civilizací a skýtají značné přírodní bohatství. Mají za úkol chránit, ale zároveň částečně i zpřístupňovat vzácné (často ohrožené) druhy rostlin, zvířat, případně celé ekosystémy. Někdy se národní parky zakládají i v lidmi osídlených místech s cílem vrátit tamní krajinu a přírodu do co možná nejpůvodnějšího, přirozeného stavu.

Publikováno 21.12.2023

Starobylé kořeny fytohormonální signalizace

V prestižním časopise Cell vyšla nová studie zabývající se rostlinnou signální molekulou, auxinem. Na vzniku studie se jako spoluautoři podíleli Matyáš Fendrych a Shiv Mani Dubey z Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy.

Publikováno 21.12.2023

Film "Radost z myšlení" - portrét Zdeňka Neubauera

Dokumentární film Radost z Myšlení přibližuje osobnost přírodovědce a filosofa Zdeňka Neubauera, významné osobnosti naší fakulty, která odešla v roce 2016. Dokument lze zdarma streamovat na stránkách České televize.

Publikováno 18.12.2023

Nové poznatky o klimatických odezvách lesních ekosystémů

Nový výzkum učinil významné kroky v pochopení, jak lesní ekosystémy reagují na klimatické změny. Studie zkoumala vztah mezi indexy šířky letokruhů a normalizovaným rozdílovým vegetačním indexem v kontextu klimatu, topografie a půdních podmínek. Korespondenčním autor studie je dr. Mašek z Katedry fyzické geografie a geoekologie Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy

Publikováno 14.12.2023

Fakultní ples je za dveřmi!

Datum konání 23.2.2024 - 24.2.2024

Vstupenky jsou v prodeji do pátku do 12:00 a pak rovněž večer na Žofíně od 19:30.

Publikováno 14.12.2023

Pamětní granty Martiny Roeselové míří i na naši fakultu

Pamětní granty Martiny Roeselové, které finančně podporují mladé vědkyně a vědce pečující o dítě předškolního věku, pro rok 2024 byly uděleny. Celkem 1, 5 milionu korun získá 10 mladých vědkyň a vědců, mezi nimi i Tereza Novotná Jaroměřská a Ali Masihi z naší fakulty. Gratulujeme!

Publikováno 13.12.2023

Hlavonožci z Montany

Mezinárodní tým paleobiologů vedených prof. Christianem Klugem (Univerzita Zurich) s českou účastí (prof. Martin Košťák, PřF UK) zkoumal zbytky ca 327 mil. let (spodní karbon, serpukhov) starých nálezů coleoidních hlavonožců z Montany.

Publikováno 12.12.2023