Návod na organizaci hodiny, kde prezentují studenti výsledky své práce

Martin Šimon

(pracovní verze)



Uvedení

Předložený návod poskytuje vodítko, jak organizovat prezentace studentů v rámci předmětů vysokoškolské výuky.

Definice rolí ve skupině
  1. studenti — rozděleni po dvojících, prezentují svoje odborné příspěvky
  2. moderátor/ři  - moderují a organizují prezentace
  3. publikum — zbytek studentů, sleduje prezentace a účastní se aktivně diskuze
  4. vyučující — dohlíží na průběh hodiny, zasahuje pouze v nutných případech

Příprava na hodinu

Vyučující nechá rozdělit studenty do dvojic. Vždy 3 nebo více dvojic si vzájemně domluví moderaci svých příspěvku (A moderuje pro B, B pro C, C pro A). Rozdělení je vhodné provést minimálně týden před vlastními prezentacemi. Studenti jsou povinni vytvořit prezentaci (nikoli řeč k ní) o týden dopředu a zaslat ji všem svým kolegům a vyučujícímu, aby se všichni zúčastnění mohli s rámcovým obsahem prezentace seznámit dopředu. Na vlastní hodinu přicházejí studenti se znalosti vlastní prezentace, se znalostí prezentace, kterou budou moderovat a s rámcovou znalostí k dalším prezentacím, ke kterým budou tvořit publikum. Vyučující v předstihu přednese studentům základní informace o způsobu a požadavcích na odbornou prezentaci a seznámí studenty se strukturou a položkami hodnotící tabulky. Tabulka je určena pro vyučujícího jako kontrola práce studentů a jejich schopnosti evaluovat svoje kolegy.


Průběh hodiny

Po uvedení do hodiny je prezentace organizována studenty. Prezentovat začíná dvojice A. Dvojici A představí dvojice C, která uvede jejich příspěvek a poté jim předá slovo. Po vlastní prezentaci dvojice A dvojice C opět převezme slovo, shrne ve dvou až třech větách klíčové sdělení předcházejícího příspěvku a moderuje následnou diskuzi. Pokud nejsou přímé dotazy z publika má dvojice C připravenu 1-2 otázky k publiku, které by měli vyprovokovat publikum k zapojení do diskuze. Dále má dvojice C připraveny vlastní 1-2 otázky pro prezentující, a to v případě, pokud nebude dostatek otázek z publika. Pro prezentaci a i pro diskuzi je vyhrazen přesný čas v minutách, např. 10 + 5 minut. Dodržování časového limitu hlídají vždy moderátoři diskuze, při překročení vymezeného času o více jak 1 minutu přeruší prezentující či diskutující. Moderátoři diskuze ukazují před koncem prezentujícím kartičky s čísly, kolik jim zbývá minut, např. 3 a 1 minuta do konce.

V průběhu jak vlastní prezentace a následné diskuze vyplňují všichni studenti v publiku a vyučující hodnotící tabulku. Mezi jednotlivými bloky prezentace je ponechán čas na řádné doplnění tabulky (Hodnocení prezentace, moderace, aktivity lidí z publika).


Hodnocení hodiny podle rolí

Na závěr hodiny je vyčleněno 5 minut, kde se všichni zúčastnění vyjádří k vlastními průběhu hodiny. Hodnoceny jsou všechny 4 definované role.

  1. studenti - kvalita prezentací, schopnost přenést informace, zaujmout, udržet kontakt s publikem, schopnost reagovat adekvátně na dotazy
  2. moderátor/ři - kvalita moderování, zda udrželi řád prezentace, rozproudili diskuzi, zvládli interakci s publikem a s prezentujícími studenty
  3. publikum - zda bylo aktivní/pasivní, zda přispělo k vytvoření pozitivní atmosféry, zda mělo kvalitní dotazy
  4. vyučující - zhodnocení zásahů vyučujícího do hodiny — je-li to relevantní, diskuze jejich vlivu na průběh hodiny

Klíčové pro toto zhodnocení je předpoklad, že v diskuzi jsou všichni zúčastnění na partnerské úrovni a všichni mají právo vyjádřit se k různým aspektům proběhnuvší hodiny. Vyučující by měl studentům zdůraznit, že konstruktivní a podnětná kritika směřuje k uvědomění si vlastních chyb a nedostatků, na jejichž zmírnění můžeme právě na základě konstruktivní kritiky zapracovat a vylepšit tak vlastní schopnosti a dovednosti. Pokud mezi zúčastněnými ve skupině nedojde k vytvoření podmínek pro takovou kritiku a její akceptování, tak nikdo z účastněných nezískává velmi důležitou zpětnou vazbu.


Závěr hodiny

V posledních minutách hodiny či hodin vyučující vybere vyučující hodnotící archy od studentů a za pomoci několika z nich je nastříhá na proužky podle jednotlivých dvojic. Výsledná hodnocení všech studentů a vyučujícího z hodnotícího archu jsou předána dané dvojici jako anonymní zpětná reflexe. Hodnocení studentů studenty není autoritativní z pozice vyučujícího ale umožňuje vzájemné hodnocení sobě rovných.


Využití

Výše popsaná organizace prezentací studentů je vhodná pro všechny úrovně studentů VŠ studia od začátečníků po zkušené prezentující. Technika učí nejen vlastní způsob prezentace, ale i moderování či kritickou diskuzi. Využití techniky ve výuce vede studenty k aktivnímu přístupu ke komunikaci, rozvíjí schopnost vzájemné konstruktivní kritiky a sebereflexe.

Za jakékoli připomínky k výše uvedenému modelu organizace prezentací studentů budu vděčen.




technická stránka

obsahová stránka

kvalita projevu

kvalita moderování

souhrnná známka


Hodnotitel:


PŘIJMENÍ, Jméno

- kvalita PPT, čitelnost, barvy, kontrast, číslování
- přehlednost, logická struktura
- formální úprava PPT,
- dodržení časového limitu

- má sdělení hlavu a patu?
- je logicky konzistentní?
- je sdělení pochopitelně podané?
- obsahuje základní prvky?

- hlasový projev, formulace  spisovnost, srozumitelnost, formulace
- řeč těla, gestikulace
- kontakt s publikem
- äplevelná slovaô?

- uvedli kvalitně prezentaci druhé dvojice?
- byli schopni řídit diskuzi? - popřípadě položit otázky na její rozproudění?

- zhodnoťte celkový výkon svých spolužáků body 1 — 10
(10 = nejlepší)

1

Jméno1 Přijmení1




aktivita diskuzi:






2

Jméno2 Přijmení2

 



aktivita diskuzi:






3

 

 



aktivita diskuzi:






4

 

 


aktivita diskuzi:






5

 

 



aktivita diskuzi:







Ke stažení